Bumsen 1
LEDARE NYTT DRIV I MASKINERIET CHEFREDAKTÖR och A
NSVARIG UTGIVARE Henning Svedberg bumsen@bmwklubben.se ANNONS- OCH PRODUKTIONSANSVARIG Henning Svedberg Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Tidningen Bumsen c/o: H. Svedberg Skånela 116, Backen 195 96 ROSERSBERG UTGIVNING 2020 - 2021 2.20 - april 3.20 - juni 4.20 - september 5.20 - november 1.21 - februari DEADLINE FÖR BOKAT TEXT- OCH BILDMATERIAL Nummer 2.20 - 25 mars. ARTIKELBIDRAG Text levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. Bilder bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior går också bra. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Redaktionen kan korta, ändra eller klippa i inskickade texter inför tryck. TRYCK Denna Bumsen trycks i cirka 7 000 exemplar av Ljungbergs Tryckeri AB, Klippan. Tryckeriet är Svanenmärkt och klimatneutralt. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts också kunna användas på klubbens hemsida (bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: ELSPETH BEARDS ARKIV PROJEKT: BYTE AV DRIVANDE ENHET! D et sägs att allting har sitt slut och nu har det kommit till min roll som redaktör och chefredaktör för tidningen Bumsen. Det har varit tre mest roliga år men det har också funnits bekymmer som jag också redan ventilerat. Nog om det. När jag i min förra ledare skrev att jag sålt av precis alla mina motorcyklar så rönte det en rad reaktioner. Hur kunde jag göra så? Vad skulle det bli nu? Och liknande frågor. Faktiskt är det första gången sedan jag var 14 år jag inte äger en enda motorcykel. Nu står jag och funderar och velar. Vad ska bli min nästa? En kompis vill få mig att köpa hans Cagiva Mito 125 som av en händelse fått motorn utbytt till en större enstånka. Det låter roligt även om jag hellre sett att den kanske fått en större tvåtaktsmotor, om vi nu ändå pratar byte av drivande enhet. Att byta motorn är inget man ”bara gör” så troligt blir det inte Cagivan, och än mindre troligt byte av motor en gång till. Det är för mycket arbete... Vad jag än skaffar mig så ska det ha bra bromsar, bra väghållning och vara roligt att köra. Återkopplingen från hojen till mig som förare måste vara den rätta. Det betyder inte 200 häst men garanterat under 200 kilo. Där passar Cagivan in. Men, men. Vi får se vad det blir. Jag vill passa på när jag ändå har er uppmärksamhet att påpeka hur viktigt det är för tidningen att ni medlemmar verkligen bidrar med både små och stora artiklar. Den som, vem det nu än blir, kör Bumsen vidare kommer precis som Hagen Hopp före mig att ha problem med underskott i arkivet för kommande artiklar. Bidra! Skicka in mektips, kåserier, resor, byggen, klassiker, faktaartiklar och allt ni kan och vill bidra med. Utan er stannar Bumsen. Ett kan jag lova inför framtiden är att jag kommer att bidra med artiklar från allt sådan jag gör i BMWland och skicka till Bumsen. Jag älskar tidningen Bumsen och vet att många av er också gör det. Tidningen är vad vi medlemmar skickar in till redaktionen och om jag då understundom får höra att jag är uppskattad som artikelförfattare bör jag kanske ”blifva vid min läst”? Att skriva artiklar och bygga tidning tycker jag är roligt men administrationsdelen och de perifera uppgifterna är helt enkelt inte min grej. Att vara den drivande enheten för det administrativa känner jag tar för mycket tid och kraft varför jag byter ut mig men ni slipper mig inte innan klubben hittat ny redaktörslösning och planen är att jag är kvar till åtminstone Bumsen 3.20. Kör snyggt! HENNING SVEDBERG