Bumsen 1
De som kör BMW’s motorcyklar har ofta en ganska k
lar bild av vad märket BMW står för och vad man kan förvänta sig av dem. Man kanske ser BMW som en god tårta som med sina lager av smaskigheter tillsammans utgör ett utsökt bakverk. Gissa om man nu blir en aning förvirrad, när tårtan består av GS-modellerna som tårtbotten, F-modellerna utgör sylten och marsánkrämen, LT och RT är grädden, och längst upp som kronan på verket så står ett äppleskrutt! Denna artikel kommer uteslutande handla om detta äppleskrutt, sett från BMW förarnas perspektiv. TEXT JONAS SJÖSTRÖM ML 2661208 FOTO BMW PRESS S 1000 RR, som äppleskruttet egentligen heter, är BMW’s försök att ge sig in i sporthojbranschen på Japanernas villkor. Borta är allt som man oftast förknippar med BMW såsom Telelever, Duolever, Paralever och alla andra levrar. Det �nns inga handtagsvärmare, och letar man efter blinkersknapparna så får man leta länge. Man har bytt ut de unika BMW reglagen till en futtig liten knapp på vänster styrhalva som vi troligen hade missat helt, om vi inte tidigare av en slump hade hittat den på K 1300-serien. Kortfattat kan man konstatera att om det 12 BUMSEN 5 – 2009 inte satt ett BMW märke på motorcykeln så skulle ingen tro att det var en BMW över huvudtaget! I BMW’s pressutskick så kan man läsa vad BMW hade för mål när de designade sin senaste racer. Detta var att uppnå effekt och prestanda av högsta klass, att göra stötdämparna stabila, med bästa möjliga köregenskaper och överlägset grepp. Vidare skulle motorcykeln ha BMW Motorrad’s unika dynamiska design. Något förbryllande eftersom alla - levrar som skulle ha just de ovan nämnda uppgifterna är bortplockade! Vad BMW istället har gjort är att ta ny teknik från Formel 1 och blanda den med all den kunskap och erfarenhet man har sedan tidigare. På papperet är resultatet imponerande, för att inte överdriva för mycket. BMW uppger 142kW eller193hk vid 13000 rpm och ett vridmoment på 112Nm vid 9750 rpm. Denna kraft är direkt länkad till tekniken tagen från Formel 1. Ventiler och andra komponenter har gjorts lätta genom att tillverka dem i ultralätt Titan. En kolv tillsam