Bumsen 1
På den här bilden ser man de �esta av de utbytta
delarna och som synes är renoveringen omfattande. Earlsgaffelmodellen är BMW:s sista modell som var helt befriad från plast o.s.v. Själv anser jag att modellen är mycket ren och �nt designad med sina rena och enkla men formsköna linjer. R 69 S:ens dåliga vändradie beror på modellens hydraliska styrdämpare. Körintryck R 69 S Vid sidan av mina moderna BMW-hojar har jag sedan snart 20 år alltid ägt ett par Earlsgaf�are parallellt och just denna R 69 S sedan 1 maj 1996. Visst kräver det lite tillvänjning när man kliver från en modern BMW till en Earlsgaf�are som i alla fall har sina konstruktionsrötter i 50-talet. Det mest slående är avsaknaden av effektiva bromsar men i övrigt är det helt ok. När jag efter totalrenoveringen körde de första metrarna på denna R 69 S nere i München i början av oktober i år så slog mig omedelbart två saker: avsaknaden av bromsar och den �na fjädringskomforten. Bromsarna blev dock betydligt bättre under efter de 100 inkörningsmilen. De slets helt enkelt in och justerades. Fjädringskomforten har alltid varit bra men med nya stötdämpare och fjädrar så märktes det verkligen. Körde aldrig över 80 km/h under dessa första 100 mil men mot slutet så provade jag lite mer och visst känns det att motorn är nyrenoverad. Ett helt annat tryck och motorbromsen vid avslag är påtaglig. Självklart går den bergstadigt i dessa hastigheter och det ska bli riktigt roligt att känna skillnaden om ett par hundra mil när man kan gasa lite mer. Man förstår lätt hur överlägsen dessa maskiner måste ha varit på 50/60-talet vad det gäller tillförlitlighet och komfort. Har även åkt med passagerare och packning och då visar de verkligen sin styrka. R 69 S är en underbar körmaskin men går naturligtvis inte på något vis att jämföra med dagens moderna BMW-hojar, möjligen den ouppnådda karisman! Här körs de första milen på svensk mark med den nyrenoverade R 69 S:en. Tyvärr kom det lite regn och det ser man spår av i form av våta �äckar vid knäna samt lite stänk på oljetrågets framkant. Nu är det bara att invänta vårens alla �na dagar. BUMSEN 5 – 2009 31 Tekniska data Modell: BMW R 69 S Produktionstid: 1960-1969 Totalt antal tillverkade: 11.317 st Antal cylindrar: 2 Borr & slaglängd: 72 x 73 mm Cylindervolym: 594 cc Ventiler: ohv Kompression: 9,5:1 Effekt: 42 hk vid 7000 v/m Förgasare: 2 st Bing 26 mm El: Bosch magnettändning/generator Koppling: Enskivig torrlamell Växellåda: 4 växlar Drivning: Kardan Ram: Svetsad rörram Fjädring fram: Earlsgaffel Fjädring bak: Svingarm Däck: 3,50 S x 18 fram och bak Bromsar: Trumbromsar 200 mm diameter fram (Duplex) och bak Mått: L 2125 mm, b 660 mm, h 725 mm (sadelhöjd) Tank: 17 liter Torrvikt: 198 kg Topphastighet: 175 km/h