Bumsen 1
ens juvel Spetsmodellen R 69 S förärades med mode
llbeteckningen på bakskärmen, strax ovanför lyset, i form av ett stort och väl synligt förkromat emblem. Förmodligen var placeringen helt medvetet vald för att visa alla andra vad de just hade blivit omkörda av. Beteckningen ingav respekt för R 69 S var inte bara en av de snabbaste motorcyklar på sin tid den hade nämligen även andra egenskaper som ingav respekt! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 –Det där var en riktig skönhet! Kommentaren fälldes av en medelålders man i Tyskland när han just hade fått syn på min Earlsgaf�are och började sedan att tjata om att få köpa den. Vänligt men bestämt upplyste jag honom om att den inte var till salu. Inte ens när han gjorde ett sista desperat försök och erbjöd mig riktigt bra betalt �ck han en positivt besked. Han lunkade vidare men vände sig om och gjorde tummen upp och log. Ovanstående episod inträffade för drygt tio år sedan och kanske på ett bra sätt sammanfattar inte bara synen på BMW:s kvalitet utan även känslan för ett stycke tysk industrikunnande och stoltheten för ens lands produkt. I förra numret av Bumsen utlovades en start på en ny serie och presentationen av denna BMW R 69 S är just detta. Vi hade tänkt oss en lite mer djupgående presentation av olika BMWmodeller och kriterierna som skall uppfyllas är enkla men klara; modellen skall vara tagen ur produktion sedan några år och vara en snygg och välvårdad originalmaskin. Vi har en del på gång men naturligtvis behöver vi �er för att hålla igång serien. Hör gärna av dig till Bumsen och berätta vad du har att visa upp. I januari 1955 presenterades Earlsgaffelmodellen på bilsalongen i Brüssel. Det är naturligtvis den speciella framgaffeln som givit BMW:s ”Earles-gaffel” sitt namn. BMW för�nade den engelske konstruktören Ernie Earles upp�nning och erhöll en långslagig och oljedämpad svingarmsgaffel som gav en mycket �n kursstabilitet och var dessutom speciellt lämplig för sidovagnsbruk. Visserligen var allt nytt på de nya modellerna men motorerna �ck de faktiskt överta från sina föregångare, naturligtvis något modi�erade. De två modeller som man visade upp �ck beteckningen R 50 och R 69. R 50:an var en 500 cc och �ck överta motorn från R 51/3 och R 69 tog över 600 cc motorn från R 68:an. Först ett år senare kom R 60:an som övertog R 67/3 drivkälla. R 50 var basmodellen medan R 60:an föredrogs av sidovagnsköparna och polisen världen över och R 69 var med sina 35 hk den sportigaste modellen i utbudet. BMW-folket i München ansåg nog att man med Earlsgaffelmodellen hade skapat en motorcykel som var bra på allt på så vis att framgaffelns stadiga konstruktion var mycket lämplig för sidovagnsåkare men också mycket lämplig för solokörning, kanske inte av den sportigaste karaktären på grund av framBUMSEN 5 – 2009 27