Bumsen 1
är att man ser till att man rensar almanackan, sa
mråder med närstående, informerar arbetsgivare och sist men inte minst talar vitt och brett i bekantskapskretsen om att man skall göra en resa, vilket kommer att resultera i en stor prestigeförlust om resan ej genomförs. Jag beslutade att starta resan i början av augusti (lite sent skulle det visa sig), eftersom jag skulle färdas i ett �ertal temperaturzoner så blir valet av tid alltid en kompromiss, kallt i norr varmt i söder. Då var två viktiga delar avklarade, typ av färdmedel samt resrutt. Vad återstår nu då, det är väl bara att dra iväg? Nja, ett antal intressanta planeringssteg återstår, det första är val av motorcykel. BMW har ett grundmurat gott ryckte som ”äventyrshoj”. Det verkar som att det alltid dyker upp en GS i seriösa långresesammanhang. Jag var tidigare ägare av en stor och i mitt tycke klumpig R 1200 GS Adventure. Eftersom jag planerade att åka på en hel del grusvägar ville jag ha något mer lätthanterligt, valet blev en BMW F 800 GS. Ett första övervägande var om jag skulle köpa den i Alaska eller hyra den där. Ett köp hade kanske varit det mest ekonomiska men vår skakiga valuta gjorde att det inte kändes rätt vid den tidpunkten. Det skulle även visa sig att en standardutrustad F 800 GS inte är utrustad för längre turer. Utrustning då? Ja, efter ett antal månader hade jag modi�erat eller utrustat min F 800 GS på ungefär 20 olika punkter, den viktigaste var nog när jag hittade ett par anpassade reservdunkar som skulle göra min resa genomförbar. Det är nog inte en alltför avancerad gissning att BMW kommer att börja sälja en ”Adventure–utrustad” F 800 GS, istället för att kunden själv skall behöva göra dessa modi�eringar. För min del var det dock bara kul att leta upp dessa delar på internet. Just nu står förresten, i väntan på att jag skall återkomma, min F 800 GS utställd hos en BMW handlare i San Diego som ett exempel på en välutrustad F 800 GS. Nu skulle bara denna pärla transporteras till Anchorage i Alaska och det borde väl inte vara några problem? Att skeppa över motorcykeln via båt verkade inte vara något alternativ enligt många källor på internet, �yg rekommenderades som tillförlitligt, visserligen dyrare men inte oöverkomligt. Det kan tyckas att transport av en mc inte skulle vara något problem för en speditör men döm om min förvåning när jag möttes av oförstående och okunniga speditörer som var minst sagt ovilliga att befatta sig BUMSEN 5 – 2009 5 Hur hittar man då den ”bästa” rutten? Införskaffade av ett antal böcker samt surfande på nätet är en bra början. Jag vill gärna åka mycket grusvägar, men då min kunskap och erfarenhet av hur man hanterar en motorcykel på detta underlag inskränkte sig till en tur på bra grusvägar i Finland, så ansåg jag det bäst att boka in en grundkurs i gruskörning med BMW klubben. Den blev mycket lärorik. Efter ett antal månader hade jag modi�erat eller utrustat min F 800 GS på ungefär 20 olika punkter. Här ser vi hojen med nästan hela utrustningen.