Bumsen 1
med fotbromsen, allt med ABS’en som en ständig hj
älpare. Vid körning på läget Race och Slick så är sensorn för bakhjulet bortkopplad vilket tillåter föraren att göra så kallade stoppies, med bakhjulet uppe i luften. Vid körning på läget Slick så har föraren ABS på båda hjulen när handbromsen används, men man kan även låsa bakhjulet genom att använda fotbromsen. Allt detta låter ju helt underbart om man är en 14-årig kille som tycker att Lamborghini gör �na familjebilar. Men för oss andra så behövs något mer. Vi söker efter en motorcykel som inte bara är imponerande på papperet, utan också har det där speciella. Den där känslan man får då man sätter sig på en BMW och kör ut på sin favoritväg, eller besöker sin favoritbana. ”Motorn i S 1000 RR är ett mästerverk. De som kallar det en japankopia vet inte vad de talar om!” Tyvärr är det få som har fått köra den senaste skapelsen från BMW. Men jag känner några som jag frågat. Under oktober månad hade BMW en presentation av S 1000 RR för alla BMW handlare. Den ägde rum på Parcmotor Castelloli Racetrack, som ligger utanför Barcelona i Spanien. Det är en helt ny bana som är till för test, träning och provkörningar. Janne Petterson från Two Wheels i Umeå var en av handlarna från Sverige som �ck nöjet att köra den nya hojen. Det första Janne börjar att berätta om med ett leende är vilken fantastisk bana Castelloli är. Helt grym! Väldigt kuperad med en mängd olika kurvor. Den hade ingen direkt lång raksträcka, men väl en lång svepande kurva som 14 BUMSEN 5 – 2009 man tog på treans växel i fullt nerlägg. När det gäller motorcykeln är det första som nämns, all elektronik. Men det som imponerade på Janne mest var bromsarna, trots att de förproduktionshojar de �ck köra inte hade ABS. Även slirkopplingen var ett samtalsämne i sig. Prestandan klargjordes på följande sätt: –Tänk dig att i vänsterhårnålen gå ned på ettans växel och sedan få hjullyft genom alla växlar upp till trean, fram till ett �nt nerlägg i den svepande vänstern och ut på den korta bakrakan för att lägga märke till att det står 245km/h på hastighetsmätaren! Prestandan är enorm och det går inte att understryka hur häftigt det är med all modern teknik. Nate Kern är en kille i USA som sysslar med motorsport. Han har kört och tävlat framgångsrikt med BMW motorcyklar och då främst boxermodeller. För närvarande är han en ambassadör för BMW genom att resa genom USA och visa upp S 1000 RR för alla som orkar komma till banan för en titt. –Det känns precis som jag kört den förut, så lugn är den, börjar Nate. Jag har aldrig haft den känslan med andra motorcyklar jag kört för första gången, och jag har kört lika många motorcyklar som många andra och... wow! –Den är mycket stark, men kraften kommer kontrollerat och stör inte motorcykelns geometri eller begär för mycket av greppet på bakhjulet. Eftersom jag tycker om BMW’s motorcyklar så förväntade jag mig ”bra”, men inte att känna som jag gör nu, fantastiskt! Den här motorcykeln är så kul, den är redan en vinnare! BMW har som slogan ”När du älskar att köra”, och när man tar sig en närmare titt på S 1000 RR så står det klart... Äppelskruttet är gjort av marsipan!