Bumsen 1
Åker eller kör du MC? TEXT & FOTO OLLE AHLSÉN ML
2654556 Rubriken är medvetet något provocerande! Ursprunget kommer från ett uttalande från Göran, vår Web-master, som efter att han började köra med BMW-klubben konstaterade att han tidigare under 35 år enbart åkt mc, men först i samband med BMW-Klubben och SMC utbildningar lärt sig köra mc. Numera är Göran såväl instruktör som träningsledare med över 40 utbildningsdagar per säsong. Att köra mc är en konst, där den rätta förmågan att hantera/ bearbeta ett stort antal impulser inom loppet av delar av sekunder kan vara helt avgörande. Genom utbildning, övning och upplevelser kan mycket av detta skötas med ”automatik”- i vår eminenta hjärna. I dagligt tal kallas det erfarenhet. Du har säkert upplevt situationen då du kört tillsammans med en erfaren mcåkare, han kan köra betydligt längre och med större säkerhet och utan att tröttas än den som är mindre erfaren. Den mindre erfarne måste hela tiden bearbeta olika tra�ksituationer medan den erfarne använder sitt undermedvetna (erfarenhetsdatabasen). Många av oss i klubben, inklusive jag själv, har fått mc körkortet till ”skänks” då vi tog bilkörkort! Dvs det har inte krävts någon särskild utbildning för att få köra mc jämfört med bil, vilket åtminstone i mina öron låter mycket märkligt. Dessbättre håller det på att införas riskutbildning även för mc numera. Att köra mc är härligt och frihetskänslan är underbar men, samtidigt är det mycket farligt då mc föraren är den som tar mest stryk om oturen är framme. Denna artikel är skriven av mig i egenskap av tra�ksäkerhetsansvarig i BMW-klubben. En funktion som jag brinner för då jag själv märkt hur nyttigt och värdefullt det är att kunna hantera sin mc inte bara vid ”normal” körning utan även i besvärligare situationer, där rätt beslut/åtgärd måste fattas inom bråkdelen av en sekund. Jag gillar aktiv körning men samtidigt använder jag intuition och framförhållning vad gäller vilka faror/risker som kan dyka upp och jag kör kontinuerligt med ”riskberedskap”. Denna intuition behöver ständigt underhållas och det gör jag i form av utbildning och övning. Man blir aldrig fullärd! Vem behöver utbilda sig? Jag hävdar med bestämdhet att alla kan bli en bättre och säkrare mc-förare oavsett tidigare erfarenheter. Det är nämligen mycket komplext att köra mc och i själva körningen tvingas man hela tiden till mängder av kompromisser beroende på tra�ksituationen. Nu �nns det en risk att många drar åt sig öronen och kanske t.o.m. slutar läsa då de tycker att det är allför jobbigt att fortbilda sig eller kanske tycker att ”Jag kör minsann tillräckligt bra, basta!” Då vill jag slå ett slag för 4-stegsutbildningen som SMC infört sedan några år och som fungerar för många. Utbildningen bygger på att man fokuserar på ett moment vid varje övningspass och kör inte fortare än 70-80% av sin kapacitet. Fråga gärna någon av de som deltagit för att få mer detaljer om hur utbildningen genomförs och hur deras körning har förbättrats 4-stegs utbildningen innebär i korthet att man vid varje träningstillfälle enbart fokuserar kring en av följande övningar. Steg 1: Motorcykeln I detta steg får deltagaren lära sig hur hanteringen påverkar motorcykeln. 1. Gaskontroll 2. Motstyrning 3. Broms Steg 2: Vägen Här får deltagarna lära sig att nyttja vägen och anpassa sin körteknik därefter. 1. Blick, aktiv blickstyrning 2. Svängpunkt 3. Körställning, kroppsför�yttning Steg 3: Människan Här får deltagaren lära sig hur de kan använda sina sinnen på ett mer aktivt sätt. 1. Avslappnad körställning 2. Bredblick 3. Överlevnadsreaktioner Steg 4: Individuell coaching I detta steg får deltagaren en individuell studieplan för att identi�era sina svaga punkter, så väl praktiskt som teoretiskt. Klubben bedriver också arbete inom tra�ksäkerhetsområdet. Det �nns en utbildningspolicy och utbildningstrappa för en motorcyklist som visar vilka möjligheter som �nns att stegvis förkovra sig inom olika områden. (mer info BMWklubben.se ). Vi har döpt ett nytt projekt till ”Se och Synas” och där fokuserar vi på vad som händer i vår hjärna vid stress och hur stress kan leda till panik i olika tra�ksituationer. Vi vill visa hur rätt kunskap och agerande ger betydligt större möjlighet att reda ut en uppkommen tra�ksituation. Vi avser att producera bildspel och instruktioner vilket möjliggör att enskilda distrikt/ grupperingar själva kan ordna studiecirklar och övningar. Allt enligt mottot ”Övning ger färdighet”. Ett första bildspel ”Se och Synas” är redan färdigt och kommer att �nnas hos ditt lokala distriktsombud. Utbildning och övning är både nyttigt och kul, riktigt kul! PRÖVA SJÄLV! 22 BUMSEN 5 – 2009