Bumsen 1
rametern att styra motorn är �ödet av luft genom
motorn. Genom att mäta motortemperatur, lufttemperatur och motorcykelns omgivande lufttryck så kan datorn räkna ut den mest ideala bränsleblandningen och tändningstiden, och detta för varje cylinder. För att förbättra vridmomentet har S 1000 RR variabla insugningsrör som styrs av en elektrisk motor. Bränsleinsprutningen är även helt sekventiell, vilket innebär att bränsle sprutas in separat i varje cylinder vid rätt tidpunkt. Istället för ett rör som åter�öde av bränsle, så har ett variabelt bränsletryckssystem utvecklats som doserar rätt mängd bränsle under olika omständigheter och tid. Detta är möjligt med en elektrisk bränslepump som kan variera trycket mellan 0 till 3-5 bar, och är den första av sitt slag. ”Detta är möjligt med en elektrisk bränslepump som kan variera trycket mellan 0 till 3-5 bar, och är den första av sitt slag” Justeringen av bränsletryck är unik i supersport segmentet. För en exakt beräkning av bränsleblandningen och för att få en så miljövänlig förbränning som möjligt, är motorn utrustad med två lambdasonder för att få en så exakt mätning av avgaserna som möjligt. Ingenjörerna har utnyttjat varje millimeter på S 1000 RR för att få ett så stort luftintag som möjligt. Luftboxen är placerad ovanpå motorn och är med sina 7.9 liter designad att ge så god effekt som möjligt. Man har utnyttjat det naturliga lufttrycket som uppstår då man kör, att fylla luftboxen och vidare in i motorn 16 BUMSEN 5 – 2009 via luft�ltret. Denna luftkanal som bär upp instrumentpanel, backspeglar, strålkastare och signalhorn, är byggd i ultralätt tryckgjutet magnesium. Luftkanalen med sin utformning ger ett nästan perfekt �öde som ökar med hastigheten och ger ett maximalt övertryck på omkring 30 mBar. Det betyder att motorn vid 250km/h ger ungefär 5.4hk extra. Dessa hästkrafter kan man inte mäta i bänk eftersom luftboxen inte blir trycksatt. Avgassystemet har på liknande sätt byggts för optimal prestanda. För att spara vikt och centralisera massan, så beslöt ingenjörerna på BMW att dra avgassystemet under motorn, istället för att dra det under sadeln. De fyra grenrören går först ihop till två för att igen gå samman i en så kallad 4-2-1 princip, till en extra stor förljuddämpare med tre kammare. Därifrån går avgaserna vidare genom en kort och lätt ljuddämpare. Original systemet är byggt helt i rostfritt stål och väger 10,7 kilo, men Alpha Racing tillhandahåller ett komplett race-system från Arrow som väger endast 3.5 kilo. En slip-on från Akrapovic �nns även som tillbehör. För att få optimal prestanda och känsla, både på gata och på bana så är en homogen effekt- och vridmomentskurva viktig. Avgassystemet på S 1000 RR är därför uppbyggt med två avgasventiler som styr avgaserna mellan den främre ljuddämparens tre kamrar och vidare ut genom den bakre ljuddämparen. Beroende på olika motor parametrar som motorns varvtal och hur mycket gas som ges, så styrs dessa två avgasventiler så att de antingen öppnar eller stänger �ödet för bästa effekt. Det gör på ett �nurligt sätt genom att datorn, med hjälp av avgasventilerna, koordinerar oscillationerna i �ödet av avgaser så att man minskar det mottryck i avgas�ödet som uppstår, och detta i precis rätt tidpunkt. Denna princip gör att ljuddämparen fungerar enligt samma princip som en effektljuddämpare och därmed bidrar till den höga effekt och prestanda som är karaktäristisk för S 1000 RR. Ytterligare en avgasventil �nns på S1000RR. Denna är till för att reglera ljudet och få motorn så tyst som möjligt, samtidigt som man säkerställer ett sportigt ljud. Den stora nyheten när det gäller BMW’s satsning på säkerhet och ABS, som alltid legat nära deras hjärta, är ett helt nytt tänkande när det gäller Motorn väger mindre än 60 kg. Ett race avgasystem från Arrow som endast väger 3,5 kg, kan köpas av Alpha Racing. ABS på motorcykel. Man har för första gången antispinn kombinerat med ABS på en kommersiell motorcykel. DTC eller Dynamic Traction Control skiljer sig på många sätt från det ASC systemet som BMW Motorrad har använt tidigare. Till exempel så mäter DTC vilken lutning motorcykeln har genom ett avancerat system av sensorer och får därför ett optimalt värde på hur mycket bromskraft som kan ges. Förutom ABS så �nns RaceABS som tillval. Detta ger valmöjlighet mellan fyra körprogram; Regn, Sport, Bana och Slicks. Efter sitt första år i World Superbike och 28 tävlingar på 14 banor över hela världen, så är Team BMW Motorrad Motorsport, med förarna Troy Corser t.v. och Ruben Xaus, nöjda med resultatet. Med 17 top-tio placeringar och en femteplats som bästa placering, så ser man fram emot nästa säsong som kommer att vara enbart inriktad på att tävla. Deras första säsong har annars varit svår, med en helt ny motorcykel och sökandet efter nya inställningar inför varje tävling.