Bumsen 1
BMW nytt 2010 Här ser via nya BMW R 1200 GS och A
dventuren samt nya R 1200 RT. Det kanske är lätttare att se ändringarna på nya RT än GS men i stort kan man säga att man helt enkelt i båda har plockat ner motorn från HP2 Sport i båda modellerna, d.v.s. motorn med de dubbla överliggande kamaxlarna. Man har dock anpassat effekten och därmed Här ovan är det bara att njuta av tekniken som numera �nns även i GS och RT-modellerna i form av dubbla överliggande kamaxlar och de radiellt monterade ventilerna. bättrat på vridmomentet till att passa de mer touringinriktade modellerna. Från 130 till 110 hk har man sänkt toppeffekten och detta innebär en oförändrad effekt för RT:en men för GS:en en höjning med 5 hk men det gäller inte bara på toppeffekten utan 5 hk högre effekt över hela registret. I övrigt har man putsat lite på utseendet både här och där men mest ser man nog på RT:s kåpa. Båda modellerna har också förärats med ett avgasspjäll för mysigare motorljud men det har nog minst lika mycket att göra med avgasvärdena. För GS:ens del är detta nog bara en lättare ansiktslyftning i väntan på en riktig uppdatering med aluboxram mm. Nedan: BMW C1 blev av olika anledningar aldrig någon försäljningssuccé förmodligen för att den var före sin tid. Tanken var god men kanske inte designen. Nedan kan du se den uppdaterade designen på den eldrivna konceptmaskinen C1. Med en räckvidd på 50 km och en toppfart på 100 km/tim kanske den ligger rätt i tiden denna gång, om den tillverkas. T.v. G 450 X har BMW också putsat lite på genom bl.a. mjukare dyna, justerad motorbox och fjädringskomponenter samt lite smärre design�nslipningar. Bara att gasa ännu mer i endurospåret. 40 BUMSEN 5 – 2009