Bumsen 1
på om man vill ha kraften vid låga varvtal, höga
varvtal eller anpassas till något mitt i mellan. Detta sköts genom motorcykelns databox för att ha en optimerad prestanda över hela varvtalsregistret. mans med ringar och bult väger endast 253 gram. Resultatet blir en motor som kan varva upp till 14200 rpm och väger under 60kg. Ett nytt innovativt avgassystem som skall bidra till den höga effekten och följsamma kraften har även monterats på S 1000 RR. Detta avgassystem kan närmast beskrivas som en låda med �era rum och dörrar. Två ventiler inne i avgassystemet öppnas och stängs för att leda avgaserna genom de olika rummen, beroende Något alla BMW förare förmodligen känner till är ABS på motorcykel. På S 1000 RR har tekniken för�nats, särskilt med tanke på sportig körning på bana. Den nya ABS tekniken kommer till sin fulla rätt då man väljer tillvalet med antispinn (DTC). Denna funktion har fyra inställningar för vilket underlag och typ av körning som avses; Regn–för vått underlag, Sport–för körning på vanliga vägar, Race –för körning på bana, Slick –för körning på bana med race däck eller slicks. Respektive inställning görs genom ett tryck på en knapp som sitter på styret. BMW har gett föraren möjligheten att själv kunna styra hur motorcykeln skall uppträda, fast på ett säkert sätt. Vid användning av handbromsen under körning på läget Rain eller Sport så bromsar frambromsen samt bakbromsen med låg kraft. Vill föraren bromsa bakbromsen hårdare kan man enkelt sköta det själv BUMSEN 5 – 2009 13 ÄPPELSKRUTTET ÄR KRONAN PÅ VERKET!