Bumsen 1
Tekniknördarnas våta dröm! TEXT JONAS SJÖSTRÖM ML
2661208 & FOTO BMW BMW’s S 1000 RR är en våt dröm för alla tekniknördar. Inte bara för att den är den mest kraftfulla serieproducerade 1000cc motorcykeln genom tiderna, den har även massor av ny teknik som BMW är först med på en ”gatcykel”. Den assymetriska designen är baserad på funktion, inte bara för att vara annorlunda. Till exempel så har S 1000 RR två olikformade lysen för att spara vikt. Som tekniknörd börjar man oftast med motorn, och denna gång är inget undantag. Motorn i S1000RR är ett mästerverk. De som kallar det en japankopia vet inte vad de talar om! Det �nns inte en enda del i motorn som inte har setts över och förbättrats. När Honda Fireblade mäter sin toppeffekt vid 12500 rpm, så hade S 1000 RR uppnått samma effekt redan vid 10800, samtidigt som den fortsätter att varva upp till 14200 rpm, och har sin toppeffekt vid 13500 rpm. Hur har BMW lyckats med att göra en så högvarvig motor som även har ett hyfsat vridmoment på lägre varv? De tidiga rapporterna om S 1000 RR handlade om Dubbel Vanos och BMW’s variabla kamtider, men något sådant hittar vi inte i S 1000 RR. Istället har BMW gått en annan väg, och använt sina erfarenheter från Formel 1. Varvstoppet är vid 14200rpm, fast mekaniken tillåter den att varvas högre. Man uppnår dessa höga varvtal och den höga effekten genom en väl konstruerad topp, samt ventiler med liten vinkel från cylindercentrum. De fyra ventilerna per cylinder trycks i stort sett direkt ned av kamaxeln utan stötstänger. Ventilspelet justeras via mycket små plattor som är gjorda av en extra lätt aluminium/�ber legering. Därför har man kunnat reducera vikten till omkring 50 % av konventionella delar. Just för att ventilerna har en sådan rät vinkel så har man lyckats utforma ett platt kompressionsrum vilket ger den höga kompressionen om 13:1. Termodynamik- och värmebalansen är även den utformad för bästa effekt och små munstycken ger kolvarna en kylande oljedusch varje rotation. Mellan vevaxel och kedjan som driver kammarna så har man en liten växel som hjälper till att reducera längden på kedjan och bidrar även till exaktare ventiltider samt att minska bredden på motorn vid vevaxeln. Tack vare cylinderdiametern på 80mm så kan man använda sig av ventiler vars plattor har bredare diameter än konkurrenterna. Insugs ventilen har en platta om 33.5mm och utblåsventilen en platta om 27.2mm. Vilket även det ger ett nytt rekord. Allt detta bidrar till en motor som är av högsta klass när det kommer till en serieproduktion. Den mest avancerade digitala motorstyrningsprogrammet för motorcykel har utformats för S 1000 RR. De viktigaste elementen av detta so�stikerade system inbegriper: cylinderspeci�k bränsleinsprutning, integrerad knackningskontroll, ultra-snabb bearbetning av en mängd sensor-signaler, avancerad microelektronik, en kompakt uppbyggnad med låg vikt, och självdiagnosticering. För att möta kraven av detta system har man utvecklat en ny snabbare dator som skall hålla en högre standard och kvalitet. Den viktigaste paBUMSEN 5 – 2009 15