Bumsen 1
Redan i första numret av Bumsen, nr 1/07, som den
na redaktion producerade kunde vi inleda en notis på sidan 37 så här: ”BMW ligger i den absoluta världstoppen vad det gäller raka sexcylindriga bilmotorer men har aldrig försett sina motorcyklar med �er än fyra cylindrar. Detta kan det dock snart vara ändring på...” Det tog nästan tre år innan spekulationerna huruvida BMW skulle komma med sin första sexcylindriga motorcykelmotor eller inte, men den 10 november 2009 öppnades portarna till mc-mässan i Milano och naturligtvis var BMW:s projekthoj Concept 6 mässan obestridliga attraktion och därmed offentliggjordes också att motorcykelvärldens första nya serieproducerade sexcylindriga mc-motor på �era årtionden var ett faktum eller rättare sagt snart kommer att bli det. –Den här motorcykeln kommer förmodligen aldrig att serieproduceras men den sexcylindriga motorn kommer inom kort att �nnas i en lyxtourer, sade BMW-representanter och syftade på den just avtäckta Concept 6-hojen som man ser på bilderna här bredvid. Man måste ju säga att det är ett högst ovanligt sätt att presentera en kommande modell på, men varför inte. BMW har ju alltid gått sin egen väg. Vad visade man då och vad kommer det att resultera i och när? I princip har man utökat den nuvarande fyrcylindriga K 1300motorn med två cylindrar men titta hur kompakt/smal den nya motorn är. Med en bredd på endast 560 mm är den faktiskt obetydligt bredare än dagens fyrcylindriga motorer. Man anger en cylindervolym på 1600cc och effekten kommer att ligga på dagens fyrcylindriga nivåer, vilket innebär ca 170hk. Eftersom de sex cylindrarna i första hand är tänkta att användas i en lyxtourer så kan man också räkna med en mycket �n vridmomentskurva och här talas det om 130 Nm vid 2000 v/ m. Lägg därtill den silkesmjuka gången men framför allt ljudet från sex sjungande cylindrar. Av bilderna att döma så verkar dock denna ”prototyp” mer eller mindre vara en seriefärdig hoj, låt oss säga i caféracer genren? Men syftet var ju att använda motorn i en lyxtourer och då känns det som om den kraftiga aluboxramen och den långa hjulbasen redan talar om för oss att här visar man upp mer än att bara motorn i detta koncept är seriefärdigt. ISR-bromsarna, startknappen vid styrhuvudet, LED-lamporna och de digitala instrumenten kommer kanske inte i alla delar att �nnas på seriemaskinerna men varför inte. Sex-till-två-avgassystemet på motorbilden här intill visar däremot ganska tydligt hur systemet kommer att se ut på seriemaskinerna, i alla fall på lyxtouren. Med lyxtourer menar BMW naturligtvis att denna sexa skall ersätta K 1200 LT:n och senast kan man nog räkna med att den presenteras i början av oktober på mc-mässan i Köln. Med BMW:s klara form- och teknikspråk de senaste åren så kommer denna K 1600 LTS (kan det bli beteckningen – LyxTourerSport?) naturligtvis bli en direkt utmanare till Honda Gold Wing men samtidigt får ”dunderklumpen” en ny innebörd och den kommer efter alla jämförelsetester att tveklöst tillfalla den sexcylindrig boxertourern från den uppgående solens land. I München produceras ju numera bara körglada motorcyklar oavsett modelltyp och nya sexan kommer att dyka upp i många varianter och de kommer inte bara visa upp en sexig attityd! BUMSEN 5 – 2009 49