Bumsen 1
Daghemmet Pysslingen? När jag läste senaste Bumse
n och kom till avsnittet som handlade om årsmötet var det faktiskt så att jag började undra. Är det en mc-klubb eller är det daghemmet Pysslingen som är ute på äventyr? Den obligatoriska bilden från årsmötet visade upp en samling som i mina ögon ser patetiska ut. Plastvästar på nästan samtliga deltagare. Vad är det frågan om? Här har folk köpt dyra skyddskläder, förmodligen såna som de tycker är snygga, sedan drar de på sig en väst. Jag tycker det är bedrövligt. Om folk nu nödvändigtvis vill ha en väst på sig när de är ute och åker, visst, men ta av den vid fotografering och uppträd som vuxna människor och inte som dagisbarn! Håkan Björsby ML 2650088 Hej Håkan! Som du vet bär jag ansvaret för den omnämnda bilden och visst delar jag din åsikt att det hade varit trevligare om bilden hade tagits utan alla dessa självlysande västar men omständigheterna medgav tyvärr inte detta. Kortegebilden tog jag från Järnvägsviadukten i Örnsköldsvik och därifrån såg jag ”Foppas arena”. När jag hade fotograferat klart från viadukten så hade de första i kortegen redan kommit ner till planen vid ”Foppas arena” och enligt de förhandsuppgifter som jag hade fått skulle dörrarna upp till en av balkongerna vara olåst så att jag vid min ankomst snabbt kunde komma upp och sedan ta gruppbilden. Nu var det inte så och det tog lite tid att komma upp och det var faktiskt Foppa själv som öppnade dörren åt mig. Eftersom hela denna grupp skulle ut på olika aktiviteter efter att gruppbilden hade tagits, så började en hel del bli lite otåliga när allt inte gick på räls. När allt var klart för tagning så stod alla hojarna med ”baken” mot kameran, varför jag bad dem svänga upp framför kameran, vilket ledde till lite smågnäll. Att i detta läge, när de stod i startgroparna, be dem ta av sig västarna hade nog lett till... Nästa år �rar ju som bekant klubben sitt 25-års jubileum och på årsmötet på Djurönäset ska vi väl satsa på en riktigt �n gruppbild? Olle, boka in en halvtimme för detta! Som ansvarig för Bumsen kan jag lova dig att det är �er som har reagerat på klubbens västinriktning och undrar vart klubben är på väg. Som du också vet så har Svenska BMW mc klubben alltid kallats för ”Gubbklubben”, vilket inte är så konstigt med tanke på klubbens medelålder. Om vi nu också ska utmärka oss med varselvästanvändningen så undrar säkert många vad man då kommer att kalla oss”. Kanske ”Daghemmet pysslingen”? Å andra sidan kanske vi då kan locka de yngre BMW ägarna till klubben, sänka medelåldern och då... Hagen Hopp Chefredaktör Bumsen Det är denna gruppbild från årsmötet 2009 i Örnsköldsvik som Håkan Björsby syftar på i sin insädare. Foto Hagen Hopp. Bästa varselvästen? Har under årets mc-säsong använt en varselväst från Craft, �nns att köpa på butiker i Sportia-kedjan och på Stadiums butiker, som jag anser är helt outstanding i jämförelse med de västar man kan köpa på bensinmackar, byggvaruhus och andra inköpsställen. Vad är då fördelen? I mitt tycke tre saker: 1. Dragkedjan går hela vägen upp till halsen, där den avslutas med en låg, ca 5 cm hög, ståkrage. Betyder att fartvinden ej kan tryckas in i västen. Jämför V-ringningen på ”vanliga västar”som gör att all vind lätt kan tryckas in. 2. Resår i armöppningarna, gör att även här har luften svårt att trycka sig in. Man kan mer jämföra denna väst med en ärmlös jacka än med de västar man vanligtvis ser på motorcyklisterna. 3. Ryggpartiet består av nät, betyder att den luft som ev. lyckas trycka sig in utan motstånd kan ta sig ut. Jämför vanliga västar som lätt blir som en luftfylld spinnaker vid vanlig marchfart. Att beakta: Dessa västar är uppsydda mot vanlig konfektionsstorlek, alltså inte sydda i storlek att bäras utanpå jackor, byggarbetar-frackar o.dyl. Så bäst är att ta med mc-åkar jackan till affären för att prova ut rätt storlek. Sören Bäckstedt ML 2650292 Höjd hastighet gav inte �er olyckor! ”Sänkt hastighet ger färre olyckor” är budskapet som Vägverket brukar skicka ut. Men i delstaten Utah, USA, gjorde man tvärtom och ökade hastighetsgränsen på sina motorvägar. Resultat? Lika många olyckor som förut! Under slutet av året ska Vägverket skylta om en hel del landsvägar i Sverige och det kommer på många håll att resultera i en sänkt hastighetsgräns. Syftet är, enligt Vägverket, att minska antalet olyckor men frågan är hur resultatet blir i praktiken. En tidigare test visar att även tra�ksäkerhetsexperter har mycket svårt att hålla hastighetsgränserna. Ett nytt, praktiskt exempel på hur hastighetsgränsen påverkar antalet olyckor hittar vi i delstaten Utah, i USA. Landsvägarna och motorvägarna är på många ställen bedövande vackra med sitt karga ökenlandskap och ståtliga bergformationer, men förmodligen också rätt enformiga för många bilförare då man kan BUMSEN 5 – 2009 23