Bumsen 1
En alldeles ”sann” historia D et var midnatt och
klockan slog tolv tunga slag. Fullmånen gick på sin tysta bana och och skickade sina milda strålar in genom garagefönstret. Ur skuggan hördes ljudet av en lätt hostning. –Jag är lite förkyld i förgasaren, ljöd en späd röst från Yamahan, en125 cc DT LC offroad 1982. –Gnäll inte sa Kawasakin, en 750 cc SPZ 1983. Du har ju bara en förgasare. Tänk på mig om jag blir förkyld i alla förgasarna. –Man kan väl inte bli förkyld i alla fyra förgasarna samtidigt pep Yamahan. –Ja, just det sa AJS:en, 500 cc Springtwin 1955, som själv också bara �ck nöja sig med en förgasare och kände sig lite stött över Kawans dryga tonfall. –Nä, kanske inte i alla samtidigt, medgav Kawan, men två eller tre kan krångla och då gör det ont och jag går väldigt orent. Men just nu känner jag mig frisk och spinner som en katt då jag får sträcka ut på vägen. –Jag mår också bra, sa BMW:n, R60 från 1967. Jag började gå mycket bättre då jag �ck mina förgasare synkade. –Jag går också bra men lite kan man väl få hosta. –Ja, ja sa BMW:n hosta på du. Du har säkert fel på ditt insugningsmembran. –Nähä, det har jag inte för det är nytt och förresten är ni avundsjuka för att ni inte har något membran! –Ja, men då har vi ju ventiler i stället, sa AJS:en, BMW:n och Kawan i korus. Yamahan, som var minst och aldrig haft ventiler i sin motor kände gråten välla upp i cylindern men behärskade sig och frågade. –Varför har man ventiler? AJS:en som var äldst och kunde ha varit morfars-farfar osv åt Yamahan försökte förklara att de har man för att kunna andas in och ut vart annat varv. –Vart annat varv, utropade Yamahan! JAG andas ju in och ut varje varv med mina portar, membran och kanaler. Det behövs inga ventiler för sånt! –Jo, men det är �nare att ha ventiler och kallas fyrtaktare än att knattra fram och ryka blårök som en tvåtaktare. –Vi fyrtaktare har ju kamaxlar och stötstänger också fyllde AJS:en i. –STÖTSTÄNGER, sa Kawan, det är ju rena stenåldern! Överliggande kamaxlar skall det vara. –Vad är överliggande kamaxel frågade Yamahan? –Kawan, som var den enda i gänget som hade överliggande kamaxel, sträckte på sig och förklarade med myndig stämma att det är en axel som påverkar ventilerna direkt. BMW:n och AJS:en kände sig lite stötta och stod tysta en lång stund. Yamahan som var minst och nyss hade känt sig lite mobbad, repade sig, �ck nytt mod och frågade: –Varför är det bättre med överliggande kamaxel? –Det förstår du väl, sa Kawan. Hålla på och kasta de där stängerna fram och tillbaka det tar ju både kraft och ork. Med överliggande kamaxel, kort slaglängd och stora ventiler kan man varva ut ordentligt utan att bli andfådd. 38 BUMSEN 5 – 2009 –JAG kan också varva ut utan överliggande kamaxel sa Yamahan. AJS:en och BMW:n som var gamlingarna i gänget kände sig lite smått förnärmade på ungdomarna som till råga på allt var japaner. –Ni BAMBUSTAKET måste ju låta som ett getingbo för att ta er fram, sa båda på en gång. –Och ni gamla engelska stötar kan ju inte varva ut utan att vibrera sönder, sa Kawan. Yamaha:n kände nu en stor samhörighet med Kawa:n. Dom var båda Japaner med stort J från den uppgående solens land. AJS:en som var äldst och visste att han inte kunde mäta sig med ungdomarna rent tekniskt sa: –Nåja, jag är i alla fall äldst och for omkring på vägarna innan NI ens var påtänkta. JAG är ENGELSMAN och det är jag STOLT över. Till mig �nns det fortfarande delar men hur kommer det att �nnas till er jappsare då ni blir gamla? Yamahan som förstod att frågan var lite känslig ville byta samtalsämne och sa. –Jag har mjukaste fjädringen. –Kan väl hända men jag går bra på grusvägar och har ett härligare ”sound”, sa AJS:en med engelsk accent. –Jajamensan, fyllde BMW:n i, lågvarvigt skall det vara och �n balans skall man ha, som jag. Jag behöver heller inga balansaxlar för att vara i balans. –Nä, men då har du dina gyrokrafter som kan ruska om i framgaffeln, sa Kawan. –Struntprat, sa BMW:n, då jag �ck nya koniska styrlager blev jag som ny. Förresten har jag bästa kylningen för jag har liggande cylindrar. –Nä, stopp där! JAG har BÄSTA kylningen för jag är VÄTSKEKYLD, sa Yamahan, som visste att HÄR var han i alla fall bäst trots att han var minst och bara tvåtaktare. Med detta blev det tyst. Månen hade för länge sedan slutat lysa in genom fönstret och över horisonten började morgonrodnaden breda ut sig. En ny solig och härlig mc-dag randades. Torgny Vikström (70+:are) ML 2654008 Detta var en lite annorlunda historia – än att resa hit och resa dit – en resa i sagans värld som dock har sin verklighet i att alla fyra motorcyklarna har funnits i familjen samtidigt. Nu kör jag min 5:e BMW, en R 1100 RT som för mig är en modern motorcykel men som av somliga kanske anses som åldersstigen – men det är vi ju båda.