Bumsen 1
R 1200 GS med 130 hk på bakhjulet! Vid D8:s tradi
tionsenliga upptaktsmöte lördagen den 7 mars -09 hos BIKE i Trollhättan visade Joakim Wallin, som är ansvarig för Dyno-bänken, sitt pågående arbete med att trimma en R 1200 GS till drygt 130 hk. Joakim visade oss in i det allra heligaste hos Bikeverkstaden, där utvecklingen pågår. Vid vårt besök delade han frikostigt med sig av sitt arbete. För oss lekmän är det en hel del mumbo jumbo, men han har full koll på läget. Hemligheten ligger i att man med hjälp av nya kammar och kolvar höjer kompressionen, byter avgassystem samt att han mappar om en Dynojet. Sammantaget ger det alltså en rejäl effektökning, som inte är lika hysterisk som hos japanska maskiner, utan grymt stark genom hela registret. Maximala varvtalet är detsamma som originalet. Motorn får en helt annan karaktär och avgassystemet som tillverkas av Acrapovic, görs i titan, ända från cylindrarna till ljuddämparnas utblås. Sången som kommer ur dem är inte att ta miste på. Det inger en viss respekt. Nu håller Joakim på att iordningställa en ny GS av 2009 års modell, lackerad i vitt. Den kommer att användas som demonstrations mc under säsongen 2009. Du som är intresserad av att testa något utöver det vanliga skall absolut göra dig ärende till Trollhättan. Intresset för motorcykeln lär bli stort så om du kommer långväga ifrån så ska du absolut ringa Toni Romppainen och boka en provkörning. Lasse Persson ML 2661108 12 BUMSEN 2 – 2009