Bumsen 1
Motorcykeln – instrument eller leksak? Att förstå
hur en MC fungerar och hur man bäst hanterar den är en ”konstart” med �era dimensioner. Niklas Lundins presentation på BMWklubbens temakväll gav oss en inblick i hur mångfasetterad verkligheten är och nu förklarades det på ett begripligt sätt! Människa kontra maskin Några har kanske hört 80/20 regeln tidigare, d.v.s. att 80% av framförandet av en MC beror på föraren och endast 20% på själva MCn! Detta förhållande belyser på ett tydligt sätt hur viktigt det är att låta utbilda sig och även vidareutbilda sig. Man lär aldrig bli fullärd, då det är mycket komplexa förhållanden man lever med som motorcyklist. Att inse att verkligheten består av kompromisser är (du väljer...) den bistra eller den fascinerande sanningen. Chassie och ramar På ett mycket pedagogiskt sätt �ck vi insikt i varför en mc är byggd som den är och hur tekniken utvecklats och för�nats under årens lopp. Vi �ck också klart för oss hur viktigt det är med en mc:s attityd. Att man ställer in förspänningen på rätt sätt i förhållande till förarens vikt m.m. betyder otroligt mycket för körbarheten av en mc. Här �ck vi nog alla lite dåligt samvete. Men Niklas tipsade skickligt i hur man gör, så nu har vi inget att skylla på längre! Då en MC är i rörelse �nns det ju en mängd olika krafter som både samverkar och motverkar. Det är orsaken till att man aldrig kan justera in sin mc för att passa för allt samtidigt, utan det är hela tiden fråga om kompromisser samt sist men inte minst främst beroende av förarens erfarenhet och förmåga att särskilja alla dessa olika krafter och vidtaga lämpliga åtgärder. Fjädring Vi �ck belyst på ett mycket tydligt sätt vad fjädringen har för uppgift och olika typer av inställningar samt hur det samverkar med stötdämparfunktionen. Ett ämne man kan fördjupa sig hur mycket som helst i och ändå inte helt förstå vad det egentligen rör sig om! Dock är det viktigt att om man börjar justera sina inställningar, endast en justering åt gången även om det tar tid - annars �nns tveklöst risken att man justerar bort sig! Här följer Niklas råd om hur man justerar sin fjädring. Däck Däcket är en mycket väsentlig del då det ju är kontakten med marken och Niklas belyste hur viktigt det är att man följer tillverkarens rekommendationer vid dimensionsval. Det är t.ex. ej att rekommendera större dimensioner på mindre fälg då det kan medföra instabilitet. Det �nns idag däckstyper för de �esta situationer och vad jag förstår har alla mc-förare sin speciella uppfattning om vad som är ”rätt” däcksval. Har man väl funnit ett däck man fått förtroende för så håller man ofta fast vid det in i det längsta! Det handlar om parametrarna livslängd, torrgrepp, våtgrepp, stabilitet samt komfort då ju även däck ingår i kedjan av kompromisser tillsammans med fjädring, stötdämpare och chassie! Jag vill framföra mitt stora och varma tack till Niklas som på ett mycket pedagogiskt sätt gett oss en djupare inblick i motorcyklismens trollska värld. Med tanke på att de �esta av alla de 120 åhörarna satt kvar hela kvällen tolkar jag det som att övriga åskådare delar min uppfattning. En mycket lyckad kväll med mycket råd och tips från en person med hög kompetens. Stort tack Niklas, du har nog inte gjort det för sista gången! Ni som inte hade möjlighet att lyssna och lära denna kvällen kan titta på Niklas presentation här. Olle Ahlsén ML 2654556 Uppstartsmötet i ABC län den 31 mars en succé! Vi var hela 155 förväntningsfulla personer som kom till BMW Solna på Klubbens uppstartsmöte. Detta år på temat 20år! Rekord och extra roligt att så många kom med sin mc trots att det under kvällen började dugga lite. Det var nämligen 20 år sedan som BMW Solna slog upp sina portar. Under dessa år har verksamheten vuxit betydligt kraftigare än de vågat kalkylera med, så nuförtiden är de ganska trångbodda vilket vi också �ck uppleva då vi alla trängdes runt i mc-delen. Men �nns det hjärterum så �nns det stjärterum. Glädjande nog hade vi lyckats få några av våra medlemmar att komma och visa upp sina �na klenoder och jämföra dem med dagens utbud. Tomas Melanders helt renoverade vita R 69 av årgång 1960 väckte mycket beundran, likaså Arne Bolkerts K1, med sin unika form, och Gösta Björcklunds K 75 och slutligen Svante Brandéns K 100 RS. Varmt tack att ni tog er tid och köra hit hojarna. BMW bjöd på god pyttipanna med tillbehör, hade försäljningen öppen med extra priser på några utvalda produkter. Stort tack till alla ni som bidragit till detta lyckade arrangemang. Text Olle Ahlsén ML 2654556 Foto Hagen Hopp ML 2650962 BUMSEN 2 – 2009 13