Bumsen 1
JAG HÖR VAD DU SÄGER MEN FÖRSTÅR INTE VAD DU MENA
R Vill gärna lägga till mina synpunkter i debatten om BMW klubbens grusaktiviteter och för övrigt andra aktiviteter på allmän väg. Efter att ha läst i Bumsen nr. 1/09 där ordförande Kerstin Berg och försäkringsansvarig Thomas Selldén går i klinch i debatten –Jag hör vad du säger men förstår inte vad du menar. I Sverige �nns ett tydligt regelverk för framförande av motordrivet fordon på allmän väg och i terräng, oavsett syfte med framförandet av fordonet så gäller det regelverk som lagstiftaren avser, d.v.s. ALLTID, dock med vissa undantag (utryckningsfordon, militär, särskilda dispenser etc.). Om aktiviteten har för avsikt att bl.a. överskrida gällande hastighetsbegränsningar etc. så är det möjligt att söka dispens, alltså tolkningen är busenkel och diskussionen över�ödig. Lagtexten �nns i tra�kförordningen Kapitel 3 § 14, § 15 pkt.1 t.om.15, § 16 och § 17 Det �nns även en hel del skrivningar om terrängkörningslagen i tra�kförordningen. Sist men inte minst är varje enskild förare av fordonet ansvarig Ang. skadeutfallet kontra försäkringspremiebelopp så kan man ju alltid ta sig en funderare på sitt kollektiva ansvar i sammanhanget oavsett vilken aktivitet man föredrar/bedriver. Anders Fransson, ML 2652401 UTSKÄLLD AV ARRANGÖREN När jag läste Bumsen nr. 1/09 �ck jag den spontana ingivelsen att skriva om mina upplevelser som nybliven mc-förare och medlem i BMW-klubben. Skrattade högt första gången när jag såg namnet på klubbens medlemstidning för i mitt gamla hemland, Tyskland, är ordet förknippat med något som sker mellan två personer som älskar med varandra. Till min bakgrund: Jag är av byggnadsår 1941, tog körkort för bil och mc 1959 men har ingen direkt utbildning för mc, för det fanns inte på den tiden. Sedan dess har jag bara rullat på två hjul i form av trampcykel. När 3/4-delar av ens liv har rullat förbi funderar man på vad man ännu inte har gjort och kom snabbt fram till att motorcykel hade jag inte kört. Inköpshandlingar från våren 2007 visade att jag hade blivit ägare till två K 75:or. En av dem kom från polisen och endast blåljusen var bortmonterade. Att köra den har en dramatisk effekt på alla medtra�kaner. Tänk att så lite som en vitlackad hoj med en antenn och ett ra38 BUMSEN 2 – 2009 T r o t s a t t d e t v a r j a g s o m b l e v o m k ö r d i k u r v a n dioanropsnummer har så stor inverkan. Två motorcyklar hade jag men köra dem säkert behärskade jag ej. Det insåg jag när storstugans gavel ”anföll mig” under de allra första metrarnas övningar. Därför insåg jag omedelbart att utbildning behövdes. Lennart, en f.d. mc-polis och som jag senare också har gjort ett par trevliga mc-turer med i Västergötland, såg till att hemligheten med att inte ramla av mc: n blev mindre hemlig men ändå blev dragningskraften ner till asfalten vid ett tillfälle för stor. Nästa steg �ck därför bli tra�kskoleutbildning och därefter siktet inställt att delta på en kurs på Kinnekulle-banan arrangerat av BMW-klubben. Jag försäkrade mig innan att kursen också var tänkt för sådana ”blåbär” som jag själv med endast sex veckors erfarenhet på två hjul. Enskräckens dag där Hitchcock förde regi Omkörning var ej tillåten närmare än med två meters avstånd mellan motorcyklarna och ej i kurvor. Likväl blev jag i högerkurvan innan rakan omkörd med endast ca 1,5 meter i sidled där asfalten tog slut. Mycket skickligt av mc-föraren men mitt lilla självförtroende var som bortblåst. Därför lämnade jag banan direkt och dessutom på ett regelvidrigt sätt, till följd att jag skälldes ut av banchefen Olle. Nästan omedelbart därefter ursäktade sig en dam, då för mig fullständigt obekant, Kerstin Berg för sitt agerande på banan. Vad har det med säkerhetsutbildning att göra när en svart BMW i mycket hög fart på rakan gång på gång kör på bakhjulet? På eftermiddagen satt jag som passagerare på instruktörens mc. Javisst, mycket duktig att lägga ner cykeln i kurvor i hög hastighet, men för mig var det slutkört den dagen. Hade aldrig tidigare suttit som passagerare tidigare! Dårarnas paradis? Dessutom lärde man ut en helt annan bromsteknik än min mc-lärare i tra�kskolan och i försvaret. Ytterligare en annan teknik �ck jag från två engelska mc-lärare. Många vägar bär till Rom... Det här var min beskrivning av mina upplevelser den dagen på Kinnekulle och jag hoppas att inga missförstånd skall föreligga. för sitt agerande inför lag och omgivning, således kan inte BMW klubbens funktionärer göras ”ansvariga” eller klubbens styrelse etc. ”stenas” för enskilda medlemmars uppträdande. Men vid events typ ”grusbus” bör man ändock påpeka att lag och ordning gäller oavsett vad man kallar aktiviteten och klubbens primära avsikt är bl.a. att jobba med säkerhet och kompetenshöjning. Vid ett klubbarrangerat events bör funktionärerna stävja avarter för att undvika kollektiv ”tokkörning” som ger klubben dåligt rykte. Om man känner svårighet att tygla sig till lagtexten enligt ovan skrivna kan man även söka medlemskap i någon motorklubb (enduro, motocross, banrace etc.) och får då möjlighet att helt lagligt mäta sin kompetens/mod med likasinnade på för ändamålet avsedd bana/väg helt befriat från hastighetsbegränsningar, men det �nns ett tydligt regelverk även där och överträder man det så blir man omedelbart ”straffad” hårt och skoningslöst.