Bumsen 1
GARAGEFYNDET? Den första dammiga anblicken och re
aktionen blev av naturliga skäl ”Den fula ankungen”, men börjar nästan övergå till någonting annat. Vad vet jag ännu inte riktigt. Är det ett garagefynd eller en reservdelshoj? Kan man 2009 fortfarande göra ett så kallat garagefynd och vad är det i så fall för kriterier som skall uppfyllas för att betraktas som ett sådant? Kan en 60-tals customisering av en BMW R 69 från 1959 kvali�cera in sig under den benämningen? Denna historia tog sin början förra vintern då en arbetskamrat frågade mig om jag kunde bistå med lite råd och dåd angående en modellförfrågan av en BMW motorcykel som hans kompis hade ”blivit med”. Lasse, som hans kompis heter, e-postade över några bilder och jag drog då slutsatsen att det borde vara en R 69:a eller R 69 S. När han frågade om värdet på en sådan maskin så svarade jag att det helt berodde på modell, tillverkningsår och naturligtvis skicket och värdet kunde ligga på allt från några tusen till ca 20.000 kronor. För några månader sedan �ck jag åter igen frågan av Lasse och vi beslutade att det var lika bra att titta på det tyska ”customvraket”. Vi möttes i ett kallgarage någon mil norr om Åkersberga och snabbt kunde följande konstateras: Framför oss stod helt klart en icke original BMW R 69 och av de handlingar som fanns så skulle den vara av 1959 års modell. De mest påfallande avvikelserna från hur den en gång levererades från fabriken i München var naturligtvis båda aluminiumskärmarna av engelsk 60-tals modell, den i metallic blått omlackerade 17 liters originaltanken, det kromade strålkastarhuset och luftburken samt ”customstyret”. Batteriet och den vita kantranden på dynans övre del saknades också men lite extra vikt i form av ”klumpfötter” hade dock någon lagt på centralstödets undre kant. I övrigt var självklart också damm och olja väl representerat över hela cykelns yttre och första intrycket från en ”originalfreak” var naturligtvis inte direkt positivt. Vid en lite närmare titt på vissa detaljer så var i alla fall det kromade avgassystemet i klart acceptabelt skick och i övrigt så kunde inga större skador eller någon form av ”misshandel”, förutom customingreppet förstås, konstateras på R 69:an. När man kickade lite lätt med handen så följde också motorn snällt med i rörelserna. Med tanke på det redan sagda och att det var helt omöjligt att konstatera innanmätets skick, gången och att denna R 69 aldrig hade varit intagen i det nuvarande registreringssystemet så beslutade Lasse ett par veckor senare att jag �ck överta den fortsatta skötseln av ”Den fula ankungen” för 5 000 kronor. Denna R 69:as historik? Av de gamla registerhandlingar framgår det att Arne Rindar AB den 8 juli 1959 intygade att aktuellt fordon ... ”överensstämmelsen med typfordonet intygas”. Den 12 maj 1966 blir ånyo Arne Rindar AB ägare till motorcykeln och det framgår att den kom från X-län, där den hade färdades omkring med registreringsnumret X 7490. I Stockholms län föräras ”Ankungen” med registreringsnumret A 7500 och efter några ägare i Stockholms län blir så en student vid namn Hans Rickborn den 19 juli 1968 ägare till ”Ankungen”. Lasse och hans far blev med ”Ankungen” förra vintern när de övertog den av en gammal farbror, vid namn... Hans Rickborn! Tyvärr var Hans inte vid sådan vigör att han kunde redogöra för A 7500 historia. Är det någon i klubben som känner till något om denna R 69:a? Vad händer nu? För det första så vet jag inte varför jag över huvud taget blev med ”Ankungen”. Vad det gäller gammelhojar så har jag ju redan en ganska �n R 60/2 -62 och naturligtvis R 69 S -69, som dessutom håller på att genomgå en trevlig förvandling, men till det återkommer jag vid ett senare tillfälle. Nu står i alla fall ”Ankungen” i garaget och de första vilda planerna på att genast återställa till originalskick har dämpats något, för av någon anledning är det faktiskt en klassiskt svensk 60-tals customisering som ”Ankungen” har levt med sedan dess och... varför inte!? Nu har jag just konstaterat att det �nns gnistor på båda stiften men att tanken och förgasarna är snustorra. Ska den starta? Om det gör det hur kommer det att låta från motor, växellåda mm? Fortsättning följer i nästa Bumsen och då får vi se om ”Den fula Ankungen” fortsätter sina dagar som reservdelshoj eller kanske till och med förvandlas till en vacker svan som kan glittra under sommaren 2009. BUMSEN 2 – 2009 33 TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962