Bumsen 1
RS – även ord har en historia I Bumsen nr. 1/09 s
kriver Ralf Larsson bl.a: ”...men jag tycker det är fel när någon använder Rennsport på en standardhoj eller att det �nns någon koppling till Rennsport, vilket det inte gör. Det var vanligare förr men förekom nyligen i Bumsen.” Gissningsvis syftar han på min artikel i Bumsen nr. 4/08. I den har jag apostroferat några rader ur Stora Motorcykelkatalogen 2005, redigerad av bland andra Bosse Rindar, som borde veta. Om K 1200 RS står: ”RS står för Renn (tävling) och Sport och är en legendarisk modellbeteckning hos BMW. Naturligtvis �nns inga tävlingsegenskaper kvar i dagens RS utan det är en snabbtourer...” Baserat på detta skrev jag: ”Min egen maskin har typbeteckningen RS, vilket skall uttydas ”Rennsport”, alltså racing, missvisande idag men beteckningen har en historia.” Slutsats: Oavsett Ralf Larssons tyckande, �nns en koppling till Rennsport – nämligen namnet – och alla, som kan läsa innantill, ser att det är allt jag påstår. Uppgifter om, att RS numera skall uttydas ”Reise-Sport”, låter ju trovärdiga, men förändrar i så fall inte beteckningens historia – vilket Larssons artikel visar på ett förtjänstfullt sätt! Denna betydelseförskjutning är ju inte ett dugg konstigare, än att det gått in�ation i benämningen GT på bilar. GT står för Grand Touring/Gran Turismo, och den beteckningen har en lång historia. Fram till franska revolutionen var det självklart, att en ung europeisk adelsman skulle göra en omfattande, ofta �era år lång rundresa i Europa. I den kombinerades bildning, konst- och arkitekturstudier med kontaktskapande, som kunde vara nog så viktigt för vederbörandes hela framtid – och namnet på denna resa var ”Le Grand Tour”. Analogt med detta var bilmodellbeteckningen GT under första halvan av 1900-talet i regel reserverad för dyra och bekväma långfärdsvagnar med sportig touch – från exempelvis Aston Martin och de exklusiva italienska tillverkarna. Därefter gick det in�ation i begreppet, så att exempelvis en Ford Cortina GT från mitten av sextiotalet var en tämligen ordinär familjebil, eventuellt med lite snitsigare förgasarbestyckning och en varvräknare i instrumentpanelen. På den vägen är det – men även GT-beteckningens historia �nns kvar. Ytterligare ett intressant ord i sammanhanget är ”turist”, som alltså betyder ”resenär”. När STF – Svenska Turistföreningen – bildades 1885, var det i praktiken en överklassförening. Den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning hade inte råd att resa för nöjes skull. Som bekant råder idag helt andra förhållanden. Massturismen möjliggör resor för de �esta svenskar, och STF:s vandrarhem är ett billigt och bekvämt sätt att bo, medan man reser i Sverige. Samtidigt väljer turister med större ekonomiska resurser i regel andra boendealternativ – vilket på intet sätt raderar ut ordets historia. Avslutningsvis delar jag inte Ralf Larssons omdöme om Mick Walker som en ”seriös skribent”. Även utifrån min begränsade erfarenhet av hojlitteratur står Walkers faktafel som spön i backen, och han verkar följa den gamla kvällstidningsdevisen: ”Kolla aldrig en bra story. Den kan visa sig falsk!” Bror Gårdelöf ML 2661203 K 1200 RS Hej Bror! I min insändare försökte jag vara historiskt korrekt och redogjorde för en bakgrund till den aktuella motorcykel beteckningen. Jag skrev också att i Motorrad Classic förekommer många insändare med olika åsikter. Flera insändare anser att RS är förkortning av Rennsport. Beträffande mitt omdöme om Mick Waters bok kan man fråga klubbkompisarna vad dom anser. (Nej, dom vet att mitt omdöme är totalt obe�ntligt.) Om nu någon köpt boken på grund av min insändare så får han trösta sig med att fotona är bra. Bilden föreställer en äkta Rennsport, RS 500, sidovagnsmaskin från 1956. Foto: Hagen Hopp ML 2650962 Jag har fått några telefonsamtal som var av både ris- och roskaraktär. En klubbmedlem påpekade att jag missat BMW typ 253 Rennsport i sitt första uförande, när den presenterades 1955. Detta är bara att beklaga. Ralf Larsson ML 2650879 och dipl. ”Rennwolffahrer” BUMSEN 2 – 2009 45