Bumsen 1
H ojen, AJS 500 Competition, var en ren cross mas
kin och därför oregistrerad vilket inte gjorde att den gick långsammare. Lagom till 16 årsdagen inköptes en NV Jet Cross 150 cc som var en dåtida lätt MC med en max vikt på 75 kg. En fullständigt idiotisk regel som gjorde att lättviktarna på den tiden varken hade bromsar eller vettiga ramar eftersom det skulle väga för mycket. Den första tunga hojen blev en Suzuki 250 T20. En kompis på gatan hade en Kawa trepip som han började tävla med. Finge följde med på tävlingar för att meka och � ck därigenom blodad tand för roadracing. Suzukin byggdes om till racingstuk och det ansöktes om medlemskap i Västra MK 1969. Det kördes två debutantrace med Suzukin. Cykeln var registerad och kördes till och från tävlingarna. Eftersom den i stort sett var i standardskick räckte den inte till mot de riktiga tävlingsmaskinerna som hade både bättre väghållning och bromsar. 1971 såldes därför Suzukin till förmån för en riktig tävlingsmaskin, en Maico 125 cc som var preppad av Sven Håkansson som var en känd pro� l på den tiden. Med Maicon blev Finge uppklassad och � ck A-licens. 1972 kördes hela SM-serien. Den första tävlingen ledde till en sjunde plats minns Finge. I början av racen gick det alltid bra men eftersom Maicon var luftkyld tappade den effekt när den blev för varm vilket inte konkurrenternas vattenkylda maskiner gjorde. Till säsongen 1973 blev Finge övertygad av kompisen Robban Lavér om att det skulle köras moppe (50cc) i den svenska RM serien. Det fanns ingen egen 50cc klass på den tiden så de � ck starta i 125 klassen. Det gick att bromsa förbi 125:orna i kurvorna för att sedan bli frånåkt av dem på nästa raka. 1973 köpte Finge också sin första BMW genom Lill-Orsa, en blå R 75/5 som användes för touring. Finge berättar att han gillade den silkesmjuka gången i 750 cc boxern, 900 cc och därefter 1000 ccmotorerna har en mycket råare motorgång. Förutom detta körde Finge och Robban sextimmars på Thruxton med en standard Suzuki 250 det här året. Givetvis kördes hojen både till och från tävlingen och hade därför vanliga standard däck monterade. Finge tycker att 1974 var det bästa året under racingtiden. Det året blev han bland annat den bäste svenske föraren i 50 cc på VM i Anderstorp. Finge och Robban kände den dåvarande svenska BMW agenten Bosse Rindar eftersom de var medlemmar i Västra MK alla tre. Bosse var själv framgångsrik inom framför allt sidovagnsracing och var med i roadracing kretsarna. På det sättet hade Bosse koll på vad Finge och Robban gjorde på tävlingsbanorna. Det här året startar också tävlingskarriären med BMW när Bosse lånar ut en 900 till Finge och Robban som de skall tävla med på Thruxton. Trots att den var så gott som otrimmad och hade landsvägsdäck så blev resultatet en hedrande 12:e plats. Under säsongen 1975 råkar det inte falla sig bättre än att Finge och Robban råkar varmköra sina 50 kubikare alldeles utanför Rindars tält en söndag morgon efter en antagligen rätt så sen lördag kväll. Sömndrucken och oerhört upprörd tyckte Bosse att hojarna lät fruktansvärt. Säsongen fortsatte inget vidare eftersom motorn skar vid 16 000 varv på Sviestad. Finge berättar att delarna bara sprutade ur motorn. I det läget säger Bosse till Finge att han tycker att det är dags att slänga myggstiftet och istället komma ner till Rindars på Fridhemsgatan så att de kan bygga en riktig racehoj. Under vintern 75/76 byggdes så en 750 cc BMW racer. Reglerna som gällde i SM var nämligen max 750 BUMSEN 2 – 2009 27 Västra MK:s KM-trial 1977 på Johannelundstippen. Jag tävlade med min MCB 125 Tcykel. Det gick inget vidare. ed hustrun h därför