Bumsen 1
BMW R 7 VÄRLDENS VACKRASTE PROTOTYP 1930-talet ti
llhörde konstnärernas Art Deco-period. Den dekorativa konsten spred sig också till bilvärldens designers men på motorcykelsidan gick man på i sina vanliga gamla fotspår, tills en motorcykelingenjör vid namn Alfred Böning hos BMW i München �ck för sig att bygga BMW R 7 i mitten av 1930talet. Hans ambitioner var att tänka i helt nya banor vad det gällde både design, funktion och teknik. R 7:an skulle bli någonting utöver det vanliga i dåtidens motorcykelvärld, helt enkelt det absolut bästa vad marknaden kunde erbjuda, en ”gentleman´s express”. R 7:an var inte bara ett exklusivt designexperiment utan en fullt fungerande och körbar motorcykel 1934/35 men det �nns inte mycket skrivet och den hann inte ens ställas ut på någon av dåtidens viktiga motorcykelmässor när BMW:s ledning helt enkelt fattade det drastiska beslutet att inte låta R 7: an gå i produktion. Den skulle helt enkelt bli både för dyr och tung. Innan man packade den i en trälåda, som förvarade på ett magasin, plockades några delar bort och användes i några andra projekt. Av outgrundliga skäl öppnades inte trälådan igen förrän den 7 juni 2005 och R 7:an återupptäcktes! Efter 70 år var naturligtvis dess kondition bedrövlig men var till 70 % komplett. BMW Classic Group – de har för övrigt ansvaret för alla fordon i BMW:s museum, såväl renovering som service – gav sitt klartecken för det mycket kostsamma projektet att återställa R 7:an till sitt ursprungliga skick. Efter mer än två års hårt arbete, som i och för sig underlättades något eftersom man hittade originalritningarna, återuppstod så R 7:an i sina formidabla vackra former och under 2008 kunde den beskådas och beundras. Vad var det då som hade gjort R 7:an till någonting utöver det vanliga om den hade gått i produktion? Förutom de tekniska innovationerna så är den inkapslade designen som berör sinnena först. Den pressade stålplåtramen var unik för sin tid och detsamma gällde tankens nersänkta placering i densamma. För första gången kunde också en oljedämpad teleskåpgaffel möta världens blickar. Handmanuvrerad växelspak på tanken var vid tiden på gång men ingen hade ett så elegant växellägesutförande i H-form och hastighetsmätaren hade den för tiden ovanliga placeringen i strålkastarhuset. Innanför aluminiumkåporna på ”tanksidorna” fanns de elektriska komponenterna. De generöst formade skärmarna var både funktionella och den konstnärliga randningen på dem och cykeln i övrigt gav den mycket av dess karaktär. Den luftkylda 800 ccm - OHV - tvåcylindriga boxermotorn var upphäng i ramens undre del och en del av dess tekniska lösningar infördes först seriemässigt i och med /5-serien presenterades 1969. Avslutningsvis, visst kan man njuta länge av R 7:ans otroligt formfulländade kromade ljuddämpare? 46 BUMSEN 2 – 2009 TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962