Bumsen 1
Det skulle blivit Wales och Lake Distrikt under f
örra årets motorcykeltur med Claes och Elisabeth. Men planen gick omstyr. Hur tar man sig förresten till Storbritannien när passagerartra�ken mellan Göteborg och öriket är nerlagd? Omväg över Norge eller Danmark? Lösningen blev lastfartyg från Göteborg till Tilbury, strax öster om London. TEXT KURT KRISTENSSON ML 2656556 FOTO CLAES WEYDEN ML2658072 esan tar två nätter och en dag, med avgång på kvällen alla vardagar från Göteborg med ankomst till Tilbury på morgonen. En klar fördel eftersom man hinner en bit in i England inför en första övernattning. Att åka lastfartyg med mc är i sig ett äventyr. Priset är 1.800 kr samt 500 kr för mc:n. Detta inkluderar enkel-/dubbelhytt och alla måltider. Ingen lyxmat men vällagad och riklig. Allt alkoholfritt. Det �nns plats för åtta passagerare med egen ”matsal” och tillgång till kaffe dygnet runt. En god bok eller korsord gör avkopplingen optimal. Eftersom rederiet ansvarar för cyklarna surras dessa ordentligt av besättningen. Vi kan verkligen rekommendera denna överresa. Men boka i god tid. Rederiet heter DFDS Seaways. R Isle of Wight Vårt mål den första dagen var ön Isle of Wight, strax söder om Portsmouth. Där hade Elisabeth varit i sin tidiga ungdom. Nu till förklaringen varför vi aldrig kom till målet för resan, Wales och Lake Distrikt. Min egen nyinköpta F 800 ST spann som en katt, ända till halvvägs till Portsmouth. Då blev gaspådraget inte synkroniserat med hastigheten. Varvräknaren hängde med men inte fartökningen. När vi, läs jag, på lördagen i alla fall hankat oss fram till målet var det full gas och krypfart till hotellet. Räddningen blev BMW:s vita ”BMW Service Card”. Efter att ha slagit angivet nummer på mobilen så svarade en trevlig �icka i Sollentuna. –Vi sänder någon för att titta om det går att laga mc:n på plats, var hennes budskap. Mycket riktigt på söndagen dök en mekaniker upp som konstaterade att cykeln måste bärgas. Fenomenal service BMW i Sverige meddelade att bärgningsbil skulle hämta cykeln på måndag för att köra den till en BMW-verkstad i Alton, ca10 mil norr om Portsmouth. –Vi betalar en taxi till färjeläget och i hamnen på fastlandet väntar en taxi som tar dig till en uthyrnings�rma där du får en bil, blev jag meddelad. Mycket riktigt. Taxin kom men på uthyrnings�rman �ck vi vänta på bilen i två timmar. BMW:s kontor i London hade meddelat att kunden, jag, skulle ha en hyrbil av märket BMW. En sådan fanns inte på �rman så de �ck hämta en från BMW-handlaren i närheten. Därav dröjsmålet. Bilen disponerade vi sedan i två dagar medan cykeln reparerades. BMW betalade också två nätters övernattning i närheten av verkstaden. Bath En dag använde vi hyrbilen och körde västerut till turist- och kurorten Bath via de berömda stenarna vid Stonehenge. Numera ordentligt inhägnade. Bath är värt ett besök om man be�nner sig i närheten. Dagen därpå meddelade verkstaden i Alton att cykeln var klar för avhämtning. Men hyrbilen - den ska väl tillbaka till Portsmouth? –Inga problem, svarar BMW i Sverige. Lämna bilen hos mcverkstaden så �xar de återlämnandet. På tur med otur i England Bilden till vänster: Kapten välkomnade oss upp på bryggan. Fr.v. Kurt, Claes och Elisabeth. Styrman tog bilden. Stora bilden: Elisabeth hos Brittiska drottningens ”sommarhus” Sandringham House. 4 BUMSEN 1 – 2009