Bumsen 1
Allt började med att jag råkade komma över en spl
itter ny Monark 125 ISDT. Cykeln köpte jag för ett par år sedan av en person som vunnit den på lotteri i början av 70-talet. Han hade inget MC-körkort så motorcykeln hade han bara rullat ner i sitt varmgarage, där hade den stått tills nu, då han skulle flytta. Den hade körts några varv runt huset under årens lopp, men inte mer. Den var splitter ny och aldrig tagen i trafik. Lyckades, efter några märkliga turer, få den inregistrerad trots att den varken hade körriktningsvisare eller hastighetsmätare. Jag körde den i något år och det var en fröjd. Lätt och pigg, motorn lät som en hårdtrimmad motorsåg. Det jag framför allt gillade var att den var väldigt lätt, man satt högt och det breda styret gav en god känsla av kontroll. Dessvärre var den drevad för terrängkörning och trots att jag lyckades hitta ett nytt bakdrev som jag monterade, gick framdrevet inte att ta bort, i alla fall inte utan att kapas av. Detta gjorde att den var litet småjobbig på landsväg. Sachsmotorn förde ett sabla liv, vid vissa varvtal självsvängde kylflänsarna så pass mycket att det tjöt om motorn. Monark hade tagit fram tjocka gummiband som skulle spännas runt topplocket för att dämpa detta ljud, men dessa hade måttlig effekt. Kicken var dessutom kort och knallhård, vilket var en smula jobbigt. Efter ett tag insåg jag att den måste säljas. För några år sedan var jag och provkörde en ny R 1200 GS, men tyckte den i min smak var för stor, hög och tung. Jag drog mig då till minnes en tidigare GS-modell som var betydligt mindre och lättare (36 kg lättare). Dessutom skulle det bli en kul utmaning att hitta en juste 81:a eller en nyare Basic (den med blå ram, som jag fortfarande skulle vilja få tag på). På Blocket hittade jag en lätt modifierad R 80 G/S. Den var vinröd (inte original) och delvis ombyggd, så den såg inte riktigt ut som en G/S. Sadeln, vilken borde ha varit orange, var svartmålad, ljuddämparen var kromad (fel på denna modell) o.s.v. Priset var dessutom väl högt. Många av dessa cyklar har körts ganska långt och rätt hårt. De allra första modellerna är inte heller så vanliga, så det går inte bara att vänta på att det ska dyka upp ytterligare en likadan på Blocket. Jag gjorde några tappra försök att pruta, vilket jag är ganska dålig på, det gick inget vidare. Jag betalade vad säljaren ville ha och införskaffade cykeln. 28 BUMSEN 2 – 2010 Mitt syfte var att återställa den till originalskick, och då jag köpte den ganska sent på året så började jag riva den tämligen omgående. Några obehagliga överraskningar dök inte upp, utan den var i ganska bra skick. Förmodligen är en cykel från tidigt 80-tal en av de sista som är förhållandevis enkel att renovera. BMW tillhandahåller merparten av de reservdelar man kan behöva, och jag bytte ut de flesta av plast. Orginalplastdelarna hade blivit hårda och spröda, men de går som väl är fortfarande att få tag på nytillverkade. Alltså inte gamla delar, som legat på ett tyskt lager och hårdnat, utan nya och justa. En ny hastighetsmätare eller en orange orginalsadel går det däremot inte att få tag på längre. Under renoveringen passade jag även på att byta ut hela elsystemet. Man kan givetvis återanvända det gamla, men det är trist om man får glappkontakt beroende på oxidation o.s.v. Dessutom gör det en hel del för känslan att ha nya reglage på styret. Dessvärre går det inte längre att få tag på Hellas originalreglage, utan jag fick ersätta dem med de japanska som sitter på senare modeller. Litet synd! Hastighetsmätaren renoverades och kalibrerades. Cykeln hade endast rullat runt 5 000 mil, och att göra en genomgripande renovering av motorn var helt onödigt. Jag demonterade det mesta utom vevaxeln, bytte packboxar samt alla övriga packningar och gummidelar, renoverade förgasarna, hornade cylindrarna, glasblästrade allting osv., men inte mycket mer. De svartlackerade motorkåporna såg inte kul ut och insugningsrören till luftfiltret var skavda av gasvajrarna. Dessa delar byttes, eller lackerades med den svagt matta originalfärgen. Framgaffeln renoverade (d.v.s. bytte packboxarna) och glasblästrade jag samt bytte styrlager. Bromssystemet fick ny oljebehållare, huvudcylinder och slang samt renoverat ok. Ramen blästrades och lackerades, och alla skadade, slitna eller felaktiga delar (bakskärm, motorbågar, ljuddämpare, topplockskåpa, vajrar, centralstöd, backspeglar mm) bytte jag ut mot nya. Jag har inte kört denna cykel så mycket sedan den blev klar, men jag stortrivs med den. Framför allt är den otroligt kul att köra i staden genom att den är så lättmanövrerad. Det är också kul när man får frågan om den är splitter ny. Teknisk data BMW R 80 G/S Produktionstid: Antal Cylinder: Cylindervolym: Borr och slag: Komprision: Effekt: Förgasare: Tändning: Koppling: Växellåda: Ram: Framgaffel: Bakfjädring: Däck, fram: Däck, bak: Bromsar, fram: Bromsar, bak: Vikt: Tankvolym: Topphastighet: 1980 - 1987 2 797 ccm 84,8 x 70,6 mm 8,2 : 1 50 hk vid 6.500 v/m 2 x 32 Bing vakum Bosch batteritändning 1 skiva, torrlamell 5 växlar Dubbel vaggrörsram Teleskopgaffel Enkelsving 3.00 x 21 4.00 x 18 Enkelskiva, 264 mm Trumbroms, 200 mm 186 kg torr 19,5 liter 168 km/tim