Bumsen 1
En röd Suzuki har fostrat sex ... En gammal pärla
till Suzuki har fostrat sex klubbmedlemmar! I november 2006 på klubbens pubrunda i Köpenhamn berättar Thomas att hans Suzuki 250 av 1982 års modell finns till salu på Blocket. Plötsligt hör jag mig själv över en pilsner utbrista ”då köper jag den”! Ett handslag och affären är klar. Cykeln är då nyservad med fräscha däck, ny kedja och ny koppling. Det blir en första provkörning på parkeringen utanför Hotell Saltsjöbaden i Ystad före vinterns ankomst. Där har jag fullt upp med att förstå mig på reglagen, så när första bilen rullar in på parkeringen stannar jag i rena förskräckelsen och då det är så mycket att tänka på glömmer jag att sätta ner fötterna. Den tåliga hojen fick smaka asfalt några gånger till men det blev ett MC-kort så småningom tack vare tålmodig privat handledare, en Suzuki och ett antal lektioner på körskola. Hojen gick som en klocka, det enda bekymret var att motorn rusade då och då. Fixades dock på verkstad genom synkronisering av förgasaren. Den sköna sadeln som gott och väl rymmer två personer, eller tre (se bild) uppskattades även av husets katt som emellanåt parkerade där. Thomas som sålde cykeln hade några år tidigare inhandlat den med tanke på sonen Jakob, som här ger sin berättelse: –Min historia med Suzukin tog sin början tidigt på våren 2002. Jag skulle snart fylla 20 och hade vid det laget släpat på övningskörningsskylten för lätt mc lite väl länge. Far min började tröttna och efter en slumpartad bytesaffär med byns herrfrisör, där han tillförskansade sig Suzukin, gav han mig ett generöst erbjudande. Tar du mellanklasskort före sommaren får du bågen. Hojen, en 250 cc fyrtaktare av sportig touringmodell, glänste röd i vårsolen och gjorde valet lätt för mig. Det här skulle bli en annan femma än det moppeliknande ekipage i den lätta mc-klassen jag dragits med de senaste fyra åren. Sagt och gjort, i slutet av april samma år hade jag lappen i handen. Kort dessförinnan hade jag dessutom fått till det med en vacker fjälla. Hon tillhörde den krympande andel tjejer som fortfarande tycker det är häftigt med motorcyklar. Stolt som en tupp kunde jag nu erbjuda henne skjuts och utsikterna för den sommaren var klart lovande. 32 BUMSEN 2 – 2010 Vi började göra upp planer for en mcsemester. Råd hit och dit om Danmark, västkusten eller kanske Öland ignorerade jag. En sann knutte drar till Alperna och pumpar serpentin. Våra mödrar snörpte på munnen och farsan muttrade om ”väl ambitiösa projekt” samt för liten motoreffekt. Mirakulöst nog släppte de faktiskt iväg oss och snart fann vi oss sittandes tätt hopkrupna susandes fram över den mäktiga Autobahn. Givetvis var hojen för liten för ändamålet och inte blev det bättre av att ekonomin manat oss till att spänna på full campingutrustning med Trangia och allt. Den krängde oroligt mellan stora lastbilar och när regnet kom sattes entusiasmen onekligen på prov. Det visade sig emellertid att ny kärlek övervinner träsmak och dagen därpå skymtade vi alpernas snöklädda toppar. Följande två veckor hade vi vårt livs upplevelse i Österrikes hemtrevliga alpbyar och uppe i norra Italiens dramatiska bergspass. Vi tog oss faktiskt ända till Kranjska Gora, Slovenien. Under kommande två år hade jag ett intimt förhållande till denna fantastiska maskin. Den startade i alla väder och kom till användning som pendlingsgsfordon såväl som till nöjesmaskin. Till och med fick den följa med på några kortare grusrundor, som på den tiden börjat bli allt mer populära i BMW-klubbens södra distrikt. När det slutligen blev dags att byta upp till tung mc var det med ganska stort vemod jag lämnade vidare denna karaktärsfulla maskin. Jakob Sahlin Jakob. Efter att Jakob nyttjat Suzukin har även hans mor Britt haft den som träningsobjekt innan det blev dags för hennes GS. Därefter var cykeln tillfälligt registrerad på en annan medlem där den också fick tjänstgöra som övningsobjekt innan en GS inhandlades. Annika berättar: —Jag fick överta Suzukin 2004 och körde den en säsong. Först på lugna asfaltvägar, sedan var jag med i ”Kul på hjul” på Revingefältet. Det var med blandade känslor jag körde dit, men skam den som ger sig. Jag fick hjälp av Kalle att hantera olika underlag, grus och gräs, med skiftande framgång. Tack än en gång Kalle för att du hjälpte mej upp från diverse gropar, när inte jag orkade. Det gav mersmak att ”köra själv”, så året därpå fortsatte jag med BMW 650 GS som jag fortfarande kör. Annika Flomén ML 2671042 Foto. Karin Hedberg. När Suzukin fyllt sin uppgift för mig var den åter till salu och vid ett senare pubtillfälle nappar Per-Anders. Han har en son som vill ta MC-kort och då gjordes en ny affär upp. Niklas fick även han sitt kort med hjälp av vår trogne vän. Nyligen, vid en Ärtsoppeträff, får jag glatt överraskad höra att Niklas mor Kristina precis kört upp! Gissa vad hon tränat på! Hojen är åter som ny, med nytt styrlager och ett nytt framdäck. Ingen vet hur många mil vår käre vän rullat, hur många ytterligare mil den kan prestera eller hur många nya medlemmar den skall fostra. Det ryktas dock att en ny försäljning är på gång till en annan klubbmedlem, vars fru skall börja köra, så historien får kanske en fortsättning... Caroline Ljung Blom ML 2661225 Annika. T.h. Niklas. Foto. Per-Anders Olsson. Rembrandt. F.v. Kristina, Caroline och Britt. Foto. Jonas Alnefelt.