Bumsen 1
Tag med motorcykeln på tåget ut i Europa Det finn
s flera olika sträckor att välja bland. De stationer Autozugs biltåg trafikerar är markerade med gröna prickar. Det röda strecket är den resa vi gjorde. Ni kan läsa mer på biltag.se om hur bokning mm går till. TEXT & FOTO MATZ ZINGMARK ML 2659334 2009 tog vi våra motorcyklar på tåget genom Europa. Vi var ett gäng som åkte från Umeå ner till Pyrenéerna. Vår tid var begränsad och vi var tvungna att korta ner vår tur med några dagar. Vi kom på att tåget var ett alternativ, vi skulle kunna korta ner transportsträckan från Andorra till färjan i Rostock, från 3 dagar till c:a 20 tim. Jag var dock litet skeptisk, skulle jag kunna sitta still på ett tåg i 20 tim? Vad skulle resan kosta? Vi bokade tåget, resan kostade strax över 3 000 kr för två personer och en motorcykel. Räknar man med 2 övernattningar, bensin, däckkostnader, mm, så blir det samma kostnad som att köra. Jag var ganska spänd den morgon vi skulle lämna Andorra och bege oss mot tåget. Vi kom dock i god tid till Narbonne. En person från Autozug kom ganska snart ut och gav oss små fästöglor att fästas på motorcyklarna. De som inte visste hur och var fick hjälp. Sedan var det bara att köra ombord, detta var den nervösaste delen av tågresan. Jag ställde mig med flit lite längre bak i kön för att se hur de andra gjorde. När det blev min tur, lade jag i ettan, lade mig på tankväskan, benen brett isär och gasade. Rampen upp gick fint och nu var det bara att hålla ned huvudet så att jag inte skulle slå hjälmen i övre däck. Det gick bra. Personalen vinkade fram oss och fäste hojarna, med bromsklossar bak och fram, 4 spännband på varje hoj. Tyskarna är grundliga när de gör något, skulle tåget spåra ur satte nog hojen kvar. Det vi behövde under resan tog vi med oss in i kupén. Vi valde att ligga 4 personer i en liggvagn. Då hade vi plats för hjälmar, kläder mm. Konduktören kom in och hälsade oss välkomna och frågade vilken tid vi ville ha frukost. Kvällen kom, vi drack vår medhavda fika och jag somnade lycklig över att allt hade gått bra. På minuten knackade det på dörren och där stod konduktören med våra frukostlådor. Dagen gick, några läste böcker, andra satt och pratade och övriga sov. Vid lunchtid besökte vi restaurangvagnen för att få något i magen. Jag åt kött med spritsad potatis. Det smakade riktigt gott, priset på detta, inkl. dryck, var c:a 80 kr. När vi lämnade tåget i Berlin var det bara att spänna loss hojen, stoppa de små fästöglorna i fickan och köra av (öglorna ville de inte ha tillbaka). Jag kan varmt rekommendera detta sätt att färdas när man vill spara tid eller bara korta resan. 38 BUMSEN 2 – 2010