Bumsen 1
Det är mycket GS nu När ni har denna Bumsen i era
BUMSEN REDAKTIONEN Chefredaktör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se Det utförda renoveringsarbetet, UTGIVNING 2010 Nummer 1 - februari Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 3/10 - vecka 20 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör helst vara digitala och i originalformat (JPG eller TIF), d.v.s. ej manipulerade och i högsta tänkbara upplösning. Traditionella färg- eller svartvita papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och miljöcertifierat. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Tomas Melander på sin R 80 G/S Foto: Hagen Hopp under förutsättning att inga fler garantireparationer uppstår, är till belåtenhet och detsamma gäller personalkontakterna under arbetets gång. Besvikelsen gäller dock delar av handläggningen, men framför allt hur man inte höll sig till både skrivna och muntliga överenskommelser. Sådant hade jag absolut inte räknat med från en firma av denna dignitet. Nu handlade det i slutändan ”bara” om en fördyring på ca 2 900 € och av det begår man inte konkurs, men visst förvånar mig hanteringen. Hur tänker man egentligen och hur fungerar den interna kommunikationen? händer mot slutet av april, så har de flesta nog redan inlett sin motorcykelsäsong, även undertecknad, men på ett litet ovanligare sätt. Säsongen 2009 avslutades för egen del på ett något annorlunda vis än normalt brukligt. I slutet av oktober, i trevligt höstväder runt Gardasjön, hade jag just avverkat de första hundra milen på min R 69 S efter totalrenovering av densamma hos BMW Group Classic. Om detta kunde man läsa i Bumsen nr 5/09 och där påtalade jag även min besvikelse över Group Classics hantering vad det gällde bl.a. den avslutande fakturaregleringen. Nu är detta avklarat och därom kunde man förtälja mycket men en kort sammanfattning skulle kunna lyda enligt följande: I denna Bumsen finns det ytterligare några reportage med olika GS-modeller i huvudrollen och det känns helt rätt vid detta jubileumsår, d.v.s. GS-modellen fyller 30 år. I övrigt känns det ganska bra att köra BMW-motorcykel, eller hur? Aldrig har väl BMW dominerat motorcykelmarknaden på det vis de gör just nu. Japaner och alla andra är fullständigt tagna på sängen av BMW:s forcering i nästan alla modellsegment, inte nog med detta, de dominerar nästan alla klasser. Boxer-GS-modellen har ju länge sopat banan med konkurrenterna men i nästan alla jämförelsetester så vinner en BMW-modell eller placerar sig minst på pallplats! Detsamma gäller S 100 RR. Säsongen 2010 är inledd. HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR BUMSEN NR 2 – 2010 4 9 10 12 18 26 30 34 40 46 48 49 Dubbad Adventure i snölandsskap Ordförande har ordet Distriksinformation Nya medlemmar Chile - ofattbart vackert Modellsyn - R 80 G/S GS-historik Sverigeresan Centralamerika - kontrasternas resa Kruskörningstips Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden NÄSTA NUMMER manus stopp vecka 20 - utgivning juni BUMSEN 2 – 2010 3 Säsongen 2009 var dock inte slut med denna övning utan sent i november var vi ett litet gäng som tog en GS-sväng i ett avlövat Södermanland. Några veckor senare hade inte bara Roslagen den snörikaste vintern på mannaminne, då inledde jag för egen del säsong 2010 på samma GS som säsong 2009 avslutades men på betydligt annat slags gummi runt fälgarna. Naturligtvis pratar vi om endurodubbade däck. Vänd på sidan och njut av den gångna vinterns snölandskap.