Bumsen 1
Ö R N I N G S T I P S höga armbågar och avspända
händer. Du placerar på detta vis din egen vikt över mc:ns tyngdpunktscentrum och så lågt som möjligt. Vid inbromsning sänker och flyttar du bak din tyngdpunkt med hakan ett par decimeter bakom ”fågelpinnen”, vid acceleration flyttar du fram tyngdpunkten med hakan framför ”fågelpinnen”. Reglage Reglagen skall vara en förlängning av fingrar och fötter, De skall vara så justerade, att när du griper om broms/ kopplingsgrepp bildas en rät linje ända från axel via armbåge fram till den plats fingrarna vilar på greppet. Fotbromsen skall vara så låg att föraren kan åka med foten i beredskapsläge. Beträffande växelspakens läge, ställer ofta stövelns tjocklek till problem när det gäller att hitta bästa möjliga kompromiss! Men den bör ligga högre än fotpinnen. Ställ in reglagen sittande och prova därefter stående. Tänk på körställningen, de skall ju passa när du kör ”aggressivt”. Det skall kännas naturligt att vila fingrar på broms och koppling. Din kroppstyngd skall användas till att trycka hojen mot underlaget. Följ med i hojens fjädringsrörelser och ha raka knän när du inte sitter ner. När du sitter: sitt tungt, utan att avlasta sadeln med dina ben, och låt fjädringen arbeta! Var medveten om människans naturliga försvarsställning att krypa hop! Den går att övervinna, vilket är viktigt då detta är motsatsen till en bra körställning. Den som är i balans ramlar inte! Bromsning En effektiv inbromsning utförs stående! Du står upp, men sänker och flyttar bak din tyngdpunkt genom att ha: nästan raka ben, hakan ett par decimeter bakom fågelpinnen, rumpan långt bak och mycket av kraften går via benen ner i mc:n. Blicken hålls långt fram och högt upp, frambromsen smälls inte till utan kläms till, framhjulet skall ”sugas” ner i underlaget. Att smälla till bromsgreppet leder lätt till en oönskad motstyrning i bromsögonblicket och risken finns även att framhjulet låsts innan framgaffeln komprimerats ordentligt och gett max grepp. Då du släpper bromsen för att ta omtag fjädrar gaffeln ut samt fäste och tryck på framdäcket tappas. Det ideala är att bara bromsa ”rakt fram”, tyvärr eller lyckligtvis är våra grusvägar inte helt raka. Frambromsen är den som minskar hastigheten och skall användas ”fullt ut”. Framhjulet bör dock inte stanna helt, detta för att säkerställa styrning och därigenom balans. Bakbromsen kan liknas vid handbromsen på en bil, den används enbart till att styra ekipaget – tillåt inte bakhjulet låsa sig. Ha kopplingen utsläppt (följ med ner i växlarna om det behövs) under hela inbromsningen. På detta vis säkerställer du att bakhjulet går runt. En osäker bromsare tittar gärna på innerkurvan och hamnar där = fel spårval. I andra scenarion fixerar du blicken mot det hinder du tror dig träffa och hamnar följaktligen där. Kör så du känner dig säker och vågar ha korrekt blick och körställning! Det är tempot det hänger på. Håll spåret in i böjen och ha koll på att du inte ”genar in” innan du slutat bromsa och börjat svänga. Kursen skall vara så rak som möjligt under inbromsning! Din bakåtflyttade körställning gör bakhjulet stabilt och då hjulet hela tiden snurrar fastnar det inte i spår, eller söker egna nya vägar. Du kan när som helst låta inbromsning övergå i sväng, mer om detta i kurvtagning. Bromspunkten på grusvägar är svår att ta ut, men: Ta för vana att alltid bromsa bestämt. För dig med ABS, låt den gärna lösa ut. Bromsar du för tidigt, dra på gas igen och ta ut en ny bromspunkt. Artikelförfattaren Lars Arvidsson. På det viset kan du få en ny kompression av gaffeln, samtidigt som du fått en bra fingervisning om greppet på det aktuella stället. Bromsen är accelerationens bäste vän – använd den flitigt! Blicken Vid inbromsning ligger blicken långt fram. Då du ska bromsa så rakt som möjligt behöver du i god tid se din bromslinje. Den höga blicken ger dessutom en bättre balans och då du känner i hojen om framhjulet låser sig eller inte behöver du inte ”se efter”. Gäller det panikinbromsning låter du blicken hitta den väg som blir din räddning. Ignorera hinder – se bara möjligheter, t.ex. brukar ju närmsta dike vara ledigt, med grova däck och offroadhoj är ingenting omöjligt. Med mc:n i linje utan låsta hjul går det alltid att ta ut en ny kurs! BUMSEN 2 – 2010 47