Bumsen 1
En skön morgon i Honduras. Faktaruta Vägsträcka:
Totalt 800 mil, varav 100 mil på grus. Bra forum och inspirationssidor: www.globebusters.com – Resebyrå för seriösa äventyrsresenärer www.globeriders.com – Ytterligare en seriös resebyrå för äventyrsresenärer. ww.horizonsunlimited.com – Bra sida för kontakter. www.hackneys.com – Bra sida gjord av erfarna resenärer. www.advrider.com – Bra forum med många duktiga åkare som gärna delar med sig av erfarenheter. 3 000 kurvor. Utrustning: www.touratech.se – Kanske bästa kvalitet och funktion, ibland kan man dock hitta billigare alternativ. www.bestrestproducts.com – Mindre sortiment men en del riktigt genomtänkta produkter. www.adventure-spec.com – Säljer bl.a. Motion Pro-verktyg. Nya Panama bridge bron. koncept jag tror kommer att inleda min nästa tripp, det är tydligen väldigt effektivt att ta en kortare språkkurs i spanska och många rekommenderar det för denna resetyp. Kom in i Costa Rica som verkligen är ett spännande land, otroliga stränder, djungler, vulkaner och vänliga människor. Väldigt USA-influerat ($ är den officiella valutan), men utan den ohämmade exploateringen jag upplevde i Mexiko. Ett problem som förföljt mig under resan var hur jag skulle förvara min BMW i Panama under de 6–8 månader jag måste vara hemma. Problemet är att man inte får ta in en motorcykel i landet för en längre tid än tre månader. Vid gränsövergången träffade jag ett rutinerat par som varit ute i 15 månader på sin BMW – det här paret skulle också flyga hemåt och hade lyckats ta reda på hur man kunde låsa in sin motorcykel inom ett tullfritt område vid flygplatsen. Perfekt, ett problem mindre. Nu återstod bara att ta sig in i Panama Citys ökända trafik – inga problem, man började bli riktigt rutinerad – hittade efter litet hjälp av en lokal motorcyklist till BMW:s verkstad. Ni som inte är ägare till en BMW får väl hoppa över denna del, men jag kan inte annat än ge ett stort erkännande till den tyska kvaliteten. Jag har inte haft ett enda problem med cykeln, det jag självklart gjort är att smörja kedjan nästan varje dag. Ibland undrar jag hur cykeln kan hålla ihop efter 30 mil på skakiga grusvägar, inte en enda skruv har lossat. Det finns en annan stor fördel med BMW när man åker så här långt – service – det finns alltid en BMWhandlare i alla de länder du kommer att passera. Man blir särskilt glad när det inte är någon tvekan om att man kan få tvätta sin cykel eller att du vill göra dina jobb själv. Du blir mycket väl behandlad, även om du har lite skitiga kläder och en väl använd GS. Jag väntade med service och de nya däck som behövs för den fortsatta resan mot Kap Horn, låste in cykeln på flygplatsen och tog ett plan hem till Sverige. Inpackad i Panama. Här får nu GS:en stå till jag kommer ner nästa gång och fortsätter min resa. BUMSEN 2 – 2010 45