Bumsen 1
G R U S K Specialisten på ljud och kommunikation
för MC • • GPS Intercom • Telefon • Bluetooth • Musik/mp3 • Montering headset i hjälmar • Instalation på MC • Reservdelar/tillbehör för Peltor/Garmin • Egen tillverkning www.bilmarintrim.se 08-744 27 00 TEXT LARS ARVIDSSON ML 2661231 FOTO MARTIN FRICK/Touratech Nordic Syftet med denna artikel är att presentera idéer om hur du kan köra din egen mc, främst på löst underlag men det funkar även på asfalt. Körtekniken kommer från endurosporten och är avsedd för aktiv körning. Men även den som kör varsamt riskerar att hamna i en situation där aktiva manövrar krävs för att klara sig undan helskinnad, så varför inte träna litet – det händer kanske just dig! Man bör ha i åtanke att många äventyrsmaskiner, i förhållande till fjädring, däck och chassi, har väldigt mycket effekt, kanske då främst tvåcylindriga maskiner. Dessa är snarare asfaltsblommor än enduromaskiner, räkna inte med att kunna ”ge järnet” på gruset. Ta det varligt och få jämnt flyt i din körning, annars blir det lätt för mycket gas och för litet teknik! Körställning God precision krävs för att vara uthållig och köra tryggt! Ha god kontakt med mc: n, utan att klamra dig fast. Fotpinnar, sadel och tank är viktiga förankringspunkter. Genom att medvetet använda dessa samt befinna dig över tyngdpunktscentrum kan du ge effektiva kommandon med liten kraft och utan att bli stum i underarmarna. Aktiv stående körning Puta med rumpan med nästan helt raka ben, knip med knän runt tank och sadel. Ha hakan över ”fågelpinnen”, 46 BUMSEN 2 – 2010