Bumsen 1
I Bumsen nr 1/11 kunde vi redovisa den första pro
vkörningen av K 1600 GT i form av en mycket trevlig tur nere i södra Spanien. I detta nummer följer vi upp med en trevlig sensommartur på de svenska vägarna, nu i sadeln på den än mer lyx- och komfortbetonade men fortfarande tillräckligt sportiga systermodellen K 1600 GTL. Efter mer än fyrtio års mc-erfarenhet och körning under de mest skilda väg- och väderförhållanden trodde jag att toppen i detta avseende var nådd men under en tvåmilasväng på E4 överträffades nog tidigare personliga toppnoteringar. Vi var ett gäng gubbar som var på väg att lämna Linköping. Det småregnade men just när vi hade kommit ut på E4:an överöstes vi bokstavligen av ett skyfall man fortfarande talar om i dessa trakter. Nåväl, inget problem tänkte jag och manövrerade GTL:ns elektriska ruta till högsta läget. Hade inget annat val då jag hade öppen jethjälm och de tusentals regndropparna kändes därför som nålstick över hela ansiktet. Detta problem var därmed löst men i samma sekund uppstod nästa – ingen som helst sikt genom rutan. Detta var början på en c:a två mil lång mardröm. Dessutom fick kompisarna framför mig på sina GS och RS-modeller för sig att ändå fortsätta i sedvanligt motorvägstempo och även bruka vänsterfilen då bilarna i högerfilen masade sig fram i ett alldeles för lågt tempo. Enär min sikt var mycket dålig och jag därför hade svårt att kontrollera eventuell vattenplaning blev resan spännande. Vi svängde dock in på Statoilmacken vid Bäckeby och under vårt tankningsuppehåll ökade nederbörden ytterligare så vi var glada att stå under tak, även om det verkade som om detta skulle ge vika vilken sekund som helst. Några av kompisarna klagade över läckande Gore-Tex ställ medan jag själv kunde konstatera att till och med mina vanliga läderstövlar knappt var blöta på utsidan och ännu mindre hade jag något som helst problem med väta. Tog svängen via Eskilstuna-Västerås tillbaka till 08-området och hade så gott som oavbrutet regn hela sträckan. Trots detta var all personlig utrustning snustorr på insidan och detta visar hur väl K 1600 GTL:ns vindoch väderskydd fungerar. Toppnotering vad regnskydd gäller. Man kan dock konstatera Provkörd: K 1600 GTL Sportigt förpackad lyxtourer! ”Tre växlar skulle alltså räcka, en startväxel, en stadsväxel och en landsvägsväxel.” Det är väl knappast någon som tvivlar på att lanseringen av BMW:s sexcylindriga K 1600 GT och GTL blev det självklara samtalsämnet i motorcykelkretsar under 2011 och därmed ställde andra nyheter i skymundan. Inte nog med detta, alla höga förväntningarna infriades också – nästan alla. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 ACTIONFOTO TOMMY VAN GINHOVEN ML 2650726 20 BUMSEN 5 – 2011