Bumsen 1
Denna fråga hade jag funderat på litet då och då
och under vintern 2010/11 bestämde jag mig för att genomföra den genom att köra runt Mälaren. För att vara startklar så fort ett lämpligt tillfälle infann sig monterades de dubbade däcken på före jul men den första uppmjukningsrundan genomfördes först strax före nyår, en liten trevlig sväng i ett snörikt vinterlandskap, från bostaden i Täby (12 km norr om huvudstaden) till Vaxholm men över småvägar i Vallentuna och Österåkers kommuner. Som säkert alla kommer ihåg var förra vintern lika underbart snörik och kall som vintern 2009/10. Men... strax efter nyår försvann så all snö lika fort som den kommit redan i slutet av oktober! Irritationen var märkbar men i början av februari började förutsättningarna infinna sig för att barmarken åter kunde täckas med mycken snö. Torsdagen den 10 februari brakade snökaoset loss över Mellansverige och dagen efter kunde jag lösa ut ett paket från Wüdo. Innehållet monterades på kvällen och bestod av ett stänkskydd som monterades under cylindrarna, vilket är tänkt att skydda stövlarna från vattenstänk och i mitt fall även från att kalluften direkt träffar stövlarna. I den lilla tankväskan packades kameran, en Canon G11, kartan som komplement till Garmin GPS, iPhone 4 och plånbok. Topboxen innehöll litet extra kläder, ett kompakt kamerastativ och på lördag morgon utökades innehållet med en buljongfylld termos samt några rejäla smörgåsar. Packväskorna fick ligga kvar på hyllan. Avslutade fredagens garagemys med att för säkerhets skull starta Adventuren och detta vållade naturligtvis inga problem. Klockan nio på lördagsmorgonen, i minus nio grader, tryckte jag in Adventurens startknapp och... inget hände! Vad fan...? Efter många startförsök, där batteriet märkbart började vekna, startade plötsligt motorn och allt var som vanligt men kunde jag lita på GS:ns startkapacitet under denna sväng? Rullade söderut på E18:s bara asfalt och den lågt stående solen dunkade rätt in i hjälmen. Före avfarten strax efter Stocksundsbron hade Danderyd passerats och det konstaterades åter att här glider man litet nonchalant ut på E18 med de dyraste bilarna men att vänster körfält inte är någon parkeringsficka har man i sitt champagnebakrus inte förstått. Inne i bilens kupé fjantade den lilla fyrbenta handväskaccessoaren runt och skällde på allt och alla medan den vingliga färden fortsatte, förmodligen mest på grund av att förarens koncentration låg på SMS-maskinen och inte på fordonets framförande. Efter en dryg km på Bergshamravägen ändrar asfaltens beläggning namn till E4 och trots den relativt tidiga timmen var trafiken tät men som vanligt på helgerna är det ingen bra rytm och detta beror att alldeles för många ”tar ut bilen för en sväng under helgen”-amatörer finns med i leken. Färden fortsätter söderut och väl uppe på Essingeledens höga broar har man en vidunderlig utsikt, inte bara över Mälarens östra delar, utan över ett vackert Stockholm i full vinterskrud. Denna vy är i absolut världsklass. RUNT EN VARM OCH SKÖN TUR BUMSEN 5 – 2011 5