Bumsen 1
att det med öppen hjälp blir mycket svårt att kör
a i regn med nedfälld ruta och vid uppfälld dito blir sikten obefintlig vid regn. Skulle en vindrutetorkare vara lösningen? Kanske, men det vill väl ingen ha. Vi hade även möjligheten att köra i regn med sedvanlig integralhjälm och att då köra med rutan i nedfällt läge gick alldeles utmärkt. Man hade normal sikt och luftströmmen blåste bort regndropparna från visiret. Inga som helst problem och regnkörningen gjordes då till det nöje det faktiskt kan vara. Sammanfattningsvis gäller detsamma vindskyddet både vid solo- och passagerarkörning. Man färdas helt enkelt befriad från vindens drag och det går alltid att hitta ett läge för den elektriskt justerbara vindrutan som passar de flesta situationer och kombinationer. Vid uppehållsväder är sikten genom rutan anmärkningsvärt bra, förutom vid vissa starka motljusförhållanden, utan några noterbara förvrängningar p.g.a. undermålig pressning av rutans plast. Sittkomfort för både förare och passagerare är utmärkt. Passageraren uppskattade topboxens vaddering som därmed tillät en bekvämt tillbakalutad ställning. Föraren ansåg dessutom att styrets utformning helt enkelt bara satt där det skulle. Vad det gäller vibrationer från den maffiga sexan så gick dessa inte att kommentera då de är obefintliga! Ur ren komfortsynpunkt alltså inte mycket övrigt att önska. Till komfort och välbefinnande hör i högsta grad också utformning och funktion av motorcykelns instrument och reglage. Här kan man väl snabbt sammanfatta det hela i stort med ”med beröm godkänt” men visst blir det många och små siffror att hålla reda på i instrumentens informationsflöde. Det ironiska är dock att den information man absolut har minst behov av har den klart största typsnittsstorleken, nämligen växelindikatorn. Visst finns det många knappar på handtagen men det mesta är faktiskt helt logiskt utformat och man lär sig snabbt att manövrera genom alla dessa menyer. Numer har BMW tyvärr lämnat treknappsystemet för blinkersmanövreringen på nästan alla modeller och där är i alla fall vi av den uppfattningen att det nya inte tillför något vad det gäller förenkMotorns oljesticka! Små och stora stuvutrymmen. Maffig och informativ, törs vi skriva instrumentbräda? Varsågod och sitt, skööönt. –Sitter actionbilderna, skrek jag till Tommy som stod en bit ut på åkern. – Kom och titta, blev hans svar. Utan att tänka mig riktigt för började jag köra efter den spåriga åkerkanten då jag plötsligt insåg att jag inte satt på min GS utan på GTL:n och dessutom med en passagerare, men det var inga problem. BUMSEN 5 – 2011 21