Bumsen 1
ning som en enhjuling och ram som ett bambustaket
”. Inte heller hade han något behov av att hävda prestige med hjälp av högstatushojar utan valde för några år sedan en Kawasaki ER-6n för eget bruk. Med sin gedigna kunskap visste han att den hojen var utmärkt. Bosse var inte medlem i vare sig SMC eller Svenska BMWMC-klubben. Han citerade stundom Groucho Marx: ”Jag kan inte tänka mig att vara med i en klubb som vill ha mig som medlem.” Ändå vet Bumsens läsare att han inte var främmande för att skriva i vår tidning och förtjänade någon att kallas ”Sveriges Herr BMW Motorrad”, så var det rimligen Bosse. Bosse med sin RS på Skarpnäck våren -63. Foto: När en av mina kamrater på långa hojresor fick veta att Bosse var död, replikerade han: ”Så sorgligt. Men hans historier lever kvar. Jag undrar hur många som aldrig berättades.” Det är en utmärkt epitaf över en av Sveriges – och BMW:s – stora hojikoner, härom året invald i svenska Classic Bike Hall of Fame. Ingvar Nilsson. Sidvagnsparet Bosse (t.v.) och Hans Björkman med segerkrans på Skarpnäck 1965. Fotograf okänd. Bosse under Six Day Enduro i Villingsberg 1966. Foto: Harry Johansson. Ett urval av Bosses många kåserier finns i boken ”Full rulle”. Med en R 69 S tog Bosse och Hans Björkman (burkslav) segern i SM-tävlingen och Riksmästerskapet på Knutstorp 1966. Fotograf okänd. BUMSEN 5 – 2011 37