Bumsen 1
Leif Leding Kenneth Torstensson Leif arbetar som
lastmästare på Hercules. Från början är han utbildad flygtekniker. Han ansvarar numer tillsammans med Toni Lifh för utbildning av personal i överlevnad och flygsäkerhetsutrustningar vid Transportflygenheten F7. Leif arbetade 2005-2006 vid Flygmedicinskt Centrum i Linköping med utbildning i flygsäkerhetsutrustning/fysiologi för flygande personal i Flygvapnet. Leif började köra MC 1969. Han kör cirka 1 500mil/år. GS är favoriten då den går att köra på all slags underlag. Han kör numer helst offroad på mindre grusvägar och stigar. Medverkar som grustursguide på Touratech:s event i Lidköping och var med som grusinstruktör vid Adventure Days i Säfsen 2011. Innan han kom i kontakt med GS-modellerna så var BMW ett ganska ointressant MC-märke för hans del. Det han gillar med GS är att man köper en ”naken” båge och bygger den så att den passar ens användningsområden. Leif har gjort åtskilliga turer till Touratech i Lidköping och chansen är stor att du träffar honom där vid ett besök. De ringer honom när det behövs extra händer i butiken, på mässor, event eller i verkstaden. ”Man kan bygga den till Touring, Offroad, långfärds och äventyrs-MC. Bara fantasin sätter gränser.” Att Leifs F 800 GS är byggd för offroadkörning behöver man knappt säga! Därför kompletterade han med en F 800 R, den använder han som ”vardagscykel” för att inte slita nabbdäcken på sin GS. BMW som varit eller är i hans ägo är: F 650 GS -01, R 1150 GS -02, R 1200 GSA -06; nu F 800 GS -10, F 800 R -11. Som en liten parantes kan nämnas ett hans R 1200 GSA köptes begagnad efter fotografen och äventyraren Fredrik Perssons jordenruntresa. Pakethållaren var fortfarande lätt stukad efter Fredriks tunga DHL-box! Kenneth har jobbat med C-130 Hercules i 30 år. Först som tekniker och de senaste 25 åren som lastmästare. Han har åkt Mc sedan början av 80-talet. 80 % av tiden på BMW. Kenneth trivs bäst på krokiga asfaltvägar med sin R 1150 RT. Om det så är i Alperna, Norge eller Småland spelar inte så stor roll, bara det finns nya vägar och fikaställen att upptäcka! Anders Stenström Anders jobbar som lastmästare på C-130 Hercules sedan 2005. Började i Flygvapnet 1992 som flygtekniker på Viggen (AJ 37), 1996 omskolade han sig till flygtekniker på JAS39 Gripen. Han har även skruvat i flygplan som AJ 37 Viggen, SH/SF 37 Viggen samt Saab 105 (SK 60). Flygintresset har han haft sedan länge då han är född och uppvuxen i Ljungbyhed där Försvarsmakten hade sin flygskola under många år. I slutet av 80-talet tog han flygcertifikat på Segelflygplan och motorseglare i Lidköping. Men i mitten av 90-talet hann han inte med detta längre då andra aktiviteter hamnade högre upp på listan. MC-kortet tog han inte förrän han passerat 40. Hade han fått bestämma själv så hade han tagit kortet vid 16 års ålder. Men vid den åldern äger man inte alla beslut själv, säger Anders. När han fyllde 18 så hade en del av hans kompisar, de som fick ta kort tidigt, varit inblandade i MC-olyckor och då blev det inte av att han tog kortet. Då han numer jobbar på en ”BMW-avdelning” så fanns det inget annat val än att äntligen skaffa kort och en BMW. Han har alltid gillat offroadstilen bäst, så att det blev en GS var helt naturligt. Valet stod mellan 1200:an och 800:an. Det blev en 800:a GS för att få mer erfarenhet innan det eventuellt blir en 1200 GSA. Inte för att han är missnöjd med sin 800, utan mest för att han skulle vilja åka lite längre i framtiden, kanske till södra Europa! BUMSEN 5 – 2011 29