Bumsen 1
sedan den var ny 1984. Även denna har tagits ut p
å långturer, från Narvik i norr till Bologna i söder! Kärleken till BMW:s boxermaskiner har hållit i sig genom åren och det han uppskattar mest är den pålitliga och robusta motorn med sitt fina vridmoment och sin turbinlika gång. Rolands nuvarande R 1200 GS är enligt honom en i det närmaste perfekt kompromiss som fungerar mycket bra till både touring, krokvägar och grusmys. Han vill dock i sammanhanget helst inte uttala sig om vilken av hans nuvarande cyklar som får hjärtat att slå starkast. Genom åren har han lyckats avhålla sig från att köra japanskt, med undantag för en Yamaha XT 350 som tjänade som vintercykel under några år. Roland Borg Roland har jobbat på Transportflyget sedan 1983, mestadels som flygtekniker men även under en kortare tid som tekniker ombord, så kallad lastmästare. Sedan några år tillbaka styr han dock ett skrivbord i tjänsten som ställföreträdande chef för Transportflygkompaniet. Det innebär att han sysslar med planering, uppföljning och arbetsfördelning inom kompaniet. Transportflygkompaniet har c:a 50 medarbetare vilka genomför avhjälpande och förebyggande underhåll på de åtta Hercules vilka vi skattebetalare tillsammans äger och som är stationerade på F7 i Såtenäs. Arbetet bedrivs i huvudsak på Såtenäs, kompaniets personal finns även med vid insatser och övningar inom och utom landet. Roland har varit aktiv motorcyklist sedan 1975 då han köpte sin första MC, en Zündapp KS 125. Hans första BMW införskaffades strax före 18-årsdagen 1977. En röd jättemaskin som hette BMW R 75/5, var på 750 cc och hade en boxermotor som utvecklade 50 hästkrafter. Än idag kan han förnimma doften från en het, stor, boxertwin som ångande letar sig upp till hans näsborrar efter en sommarkvällstur. Sådant sätter sig i själen hos en 18-åring och lägger grunden för en långvarig förälskelse! Cykeln var av 1973 års modell och den blev Rolands trogna följeslagare på hans första långturer. Han glömmer aldrig känslan då han 1980, för första gången, tog sig över alperna för att sedan slå ned tältpinnarna i Heiligenbluts heliga mark. Sedan dess har han pendlat mellan två tämligen olika, men enligt hans förmenande, på var sitt sätt lika fantastiska europeiska mc-fabrikat, nämligen BMW och Ducati. Han har utöver ovan nämnda R 75:a ägt en R 100 och en R 100 RS samt den R 1200 GS han nu kör, vilken införskaffades 2005. I Garaget finns även en Ducati 900 S2 som han ägt 30 BUMSEN 5 – 2011 Roland beskriver sig litet som en ensamvarg, mestadels kör han ensam, dock ofta med frugan bakpå. Han anser sig ha tacklat av litet de senaste åren och använder cykeln som bruksfordon och på semestern. Det har funnits stunder då han funderat på att hålla upp ett par år, för att kunna bli återfallsknutte. ”De verkar ju ha så roligt!” Eller skall han kanske införskaffa en ny R 1200 RT? Det kan säkert vara ett praktiskt åkdon till Heiligenblut! Han vill också passa på att efterlysa sin gamla R 75:a med registreringsnummer FZP 750. Detta nummer har idag en Volvo V 50 och så ombyggd kan den väl ändå inte ha blivit! Vet du något så får du gärna höra av dig till rolandborg@telia.com bmW-nyheteR 2012 Hos BMW i München verkar det som man aldrig sover, man bara arbetar och kopplar emellanåt av med en liter eller så av det flytande brödet! Självklart är det inte så men man kan nästan tro det, för BMW verkar aldrig slå av på sin lanseringstakt och modellåret 2012 är uppenbarligen inget undantag. Det finns ytterligare tre stycken BMW-förare på enheten, vilka inte kunde vara med vid fotograferingen. Roland Lawrenz Flygmaskinist som jobbat på ”transporten” sedan sent 70-tal och kör BMW F 650 Scarver. Mats Andersson Lastmästare som just nu genomgår utbildning i USA för att bli lastmästare på en C-17 Globemaster. Han kommer sedan att arbeta i Pápa i Ungern inom ett Europeiskt samarbete med tungt transportflyg där Sverige är med som en av 12 nationer. Mats kör en BMW R 1200 GS. Peter Skoog Vidarutbildar sig just nu i USA för att bli flygmaskinist efter ett antal år som lastmästare. Även Peter kör en R 1200 GS. Den stora nyheten nästa år är naturligtvis den nya skotern, benämnd C 600 Sport och C 650 GT. Skall man utgå från BMW:s logiska benämningar, i alla fall var det alltid så förr men numer har man börjat tumma på det, så skulle det röra sig om två olika cylindervolymer men i detta fall handlar det om att båda modellerna är utrustade med en helt nykonstruerad vätskekyld parallelltwin på 647 ccm och med ett effektutag på 60 hk vid 7 500 varv. Förutom kåpornas utförande, dynan och packutrymmet under densamma är de identiska. GT: n, den sand/silverfärgade på bilderna härintill, har större packutrymme, faktiskt hela 60 liter, och dess ruta är elektriskt justerbar. Massor av extrautrustning finns att tillgå, dock inte ABS som förståndigt nog är standardutrustning. Detsamma gäller den helkapslade drivkedjan i oljebad och vikten är kvalitetsmässigt hög, c:a 249 kg fulltankad för Sporten. Lansering beräknas ske under våren och då återkommer vi med en provkörning. Text Hagen Hopp / Foto BMW-press