Bumsen 1
Magnus Bjelk Jobbar på transportflygdivisionen på
Såtenäs som Navigatör/ TSO sedan 1997. Som Navigatör/ TSO är han en av sex besättningsmän ombord. Hans arbetsplats är till höger bakom andrepiloten. Han beskriver sitt jobb som omväxlande, där han får tillfälle att se stora delar av världen. Framförallt platser man normalt inte kan komma till som turist, till exempel norra Grönland, Afghanistan och det inre av Kongo. Han har också besökt och sett många platser han aldrig skulle vilja besöka som turist. Ola Paulsson Ola jobbar på transportflygdivisionen F7 som lastmästare. Började i flygvapnet 1987 som tekniker på J35 Draken men är även utbildad på SK 60, SK 61, SK 50, SK 51, AJ, JA och AJS 37 Viggen samt TP 84 Hercules. Han har alltid varit intresserad av flyg och tog A-certifikat i slutet av 80- talet.Att resa är ett stort intresse och då finns det ingen bättre arbetsplats. Motorcykel har han alltid gillat, men sedan polisen stoppade honom för fortkörning på moped så blev det inget mckort vid 16 års ålder. Det tog ända tills 2004 innan det blev körkort på mc, i gengäld blev det två veckor i Skottland dagen efter uppkörningen. I början var det bara Harley Davidson som gällde och många mil genomfördes med hans Road King Classic. Ett par resor i det gamla Östtyskland, Polen, gränstrakterna till Vitryssland, Ukraina, Kroatien, bergen i Bosnien samt Ungern, Tjeckien och Slovakien. Efter att ha kört runt i bergen i Bosnien och insett att närmsta verkstad låg långt, långt bort kom tankarna på GS 1200 Adventure. Det blev inköp och en provrunda under 10 dagar i Dalarna och därefter fanns inget tvivel. I våras blev det en runda genom Alperna, Norditalien och tillbaka genom Europa. Det är gott att ha en 34 liters tank när man kuskar runt och inte alltid vet var man befinner sig. Efter 300 mil per vecka så går det inte att jämföra körningen mellan HD och BMW, framförallt inte när vi åker två och skall ha packning och utrustning för båda. Idag kör han GS 1200 Adventure 2007. 28 BUMSEN 5 – 2011 Magnus förhållande till motorcyklar sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det var när tidningen BIKE kom ut 1979 som han började läsa om motorcyklar och längta efter 16-årsdagen, då skulle han kunna börja övningsköra. 1981 tog han körkort och första motorcykeln var en Yamaha RD125. Splitter ny och mödosamt hopjobbad, med tidningsutdelning på helger samt sommarjobb på konditori. ”Det var verkligen värt allt slit när man fick sätta sig på sin egen motorcykel och kunna åka vart man ville”. På väggen i hans rum hängde en plansch på en BMW R 90 S. ”En sådan skall jag ha en dag”, tänkte han. Nu har snart 30 år gått sedan första motorcykeln och många motorcyklar senare är han ägare till en BMW R 1200 GS -04 som han har haft sedan förra året. Han tycker att det är en bra motorcykel. Någon R 90 S blev det aldrig men han har haft en Honda CBX 400, KTM 250, Yamaha FJ1100 och Ducati 998. Alla har haft sin charm och gemensamt för alla är att de har erbjudit honom avkoppling på ett, för honom, svårslaget sätt. Samtidigt som man såklart måste vara koncentrerad på körningen och trafiken så är man helt ensam med sig själv, säger Magnus. Ingen telefon, inget Internet och ingen som pratar med en. ”Jag vet att det finns tekniska möjligheter att få med sig det mesta på motorcykel nuförtiden men jag väljer att vara oanträffbar. Det är verkligen avkoppling för mig!” Toni Lifh ”Har man fastnat i GS-träsket så är det svårt att ta sig upp”. Så presenterade sig Toni under medlemsporträttet i Bumsen nr 5/10. Toni är flygmaskinist, vilket innebär att han är en av fem besättningsmän som sitter i cockpit under färden. Hans stol är placerad bakom planets mittkonsol, där hans uppgift är att övervaka motorernas status samt övriga tekniska system. Toni är ägare till två BMW motorcyklar. Juvelen i kronan är en R 60 från 1969 som är i ett otroligt fint skick. Han har också en R 1200 GS Adventure för längre resor. Motorcykelintresset väcktes redan i unga år och redan 1973 köpte den då 16-årige Toni en sprillans ny Honda 125:a för 3 500 kr. Toni har på senare år funnit ett intresse i att köra på grus och är en uppskattad turledare på Touratechdagarna i Lidköping. När han inte jobbar på F7 eller åker motorcykel så tar han gärna en tur i det egna flygplanet. Sedan flera år tillbaka är han ensam ägare till ett tvåsitsigt plan som han utrustat och modifierat för att kunna ta honom ut i Europa, vilket också skett flera gånger. Inför den här artikeln ringde jag honom och då berättade han att han tagit flyget till Köping för att hämta nya stötdämpare till R 60:n. Den här gången föll valet på det egna flygplanet. ”Det var ju så fint flygväder!” Toni har sett stora delar av Europa från motorcykeln men att åka upp till Nordkapp och ner genom Lofoten, besöka Norsk luftfartsmuseum i Bodø och köra den vackra Kysvejen söder ut mot Steinkjer och hem är något han inte gjort så det ligger i en framtida planering.