Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36 LISBETHS KRÖNIKA Samarbete för öppna
landskap Det var inte så länge sedan jag skrev om den svenska hagen som vi som konsumenter kan vara med och bevara genom vårt val av kött. Nu när ICA har gått in i ett fördjupat samarbete med Världsnaturfonden kring "Naturbetesmarker" kan jag inte låta bli att ta upp det ämnet igen. Det är både kul och spännande! Under 1900-talet har ängs- och hagmarkerna minskat drastiskt i Sverige. Faktiskt har så mycket som 90 procent av det öppna landskapet försvunnit. Tillsammans med det gamla kulturlandskapet försvinner tråkigt nog även en mängd arter av växter, insekter och fåglar. Tillsammans vill ICA och Världsnaturfonden försöka vända utvecklingen och återskapa våra svenska hagmarker. Det kan vi klara om vi lyckas få ut fler betesdjur i markerna. ICA har lovat att bidra med minst två miljoner kronor per år under fem års tid, men förhoppningen är att det kan bli ännu mer. Fem öre per papperskasse och tio öre från varje såld Skona-produkt ska gå till Världsnaturfondens arbete med projekt "Naturbetesmarker". På så sätt bidrar även ICAs kunder till att rädda det öppna landskapet. Det kan vara värt att veta när man går och handlar! Pengarna ska främst användas till stängsling av återupprättade ängs- och hagmarker samt till att informera och motivera bönder att delta. Att hålla betesdjur är ett nygammalt tänkande, och det behövs bra information. Vad vi hört är reaktionerna hittills enbart positiva, och när det här sprider sig hoppas vi att många bönder vill vara med. Helt i linje med projekt "Naturbetesmarker" deltar ICA också i mer lokala satsningar, bland annat ett projekt vid namn "Mälarhagar". Här är målet att försöka återskapa så mycket hagmark som möjligt i de tre Mälarkommunerna Uppsala, Enköping och Bro. Genom att få det att fungera på det lokala planet kan detta sprida sig som ringar på vattnet. Samarbetet med Världsnaturfonden går även hand i hand med ICAs arbete med Sunda Naturbeteskött, som startade för cirka fem år sedan. 1 50 gårdar producerar idag Sunda nötkött, och vi arbetar målmedvetet för att öka den siffran. Det är mycket bra kvalitet på köttet som kommer fram, och det säljs nu i ett 70-tal ICA-butiker. Sunda hamburgare och köttbullar går dessutom att hitta i butiker över hela landet. Både djuren och miljön mår bra av betet och vi ska heller inte glömma att det finns stora skönhetsvärden att vinna. Visst gläder det sinnet med öppna landskap bara man åker förbi i bilen, eller ännu hellre stannar och tar sig tid att uppleva mångfalden. Finns det något vackrare än en svensk sommarhage med "mandelblom, gullviva, kattfot och blå viol"? Lisbeth KohlS (chef för konsument-, kvalitets-, miljöfrågor)
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40