SNSF DAN ENELL | ORDFÖRANDE SVENSK NJURMEDICINSK
SJUKSKÖTERSKEFÖRENING Finns tilliten kan vi hjälpa patienten bättre tt ha samma patient år ut och år in där det mesta fungerar och personen har stark ingeritet ställer stora krav på oss som personal för att ge bästa möjliga personcentrerade vård. Att ha en långvarig kontakt med samma person har naturligtvis fördelar för individen. Det är inte alls märkligt att patienterna vänder sig till oss med alla tänkbara problem eftersom vi är deras naturliga kontaktpunkt i vårddjungeln. På min arbetsplats fanns tidigare en patient som jag funderar på, vi kan kalla honom för »Erik«. Han var född någonstans på -20-talet och behandlades med dialys under sju års tid. De flesta gångerna kom han till dialysen och sa »god morgon« och satte sig på sin plats, tog på sig sina hörlurar till lokalradion och lutade sig tillbaka. Eriks blodtryck var hyfsat, blodflödet ur först fisteln och sedan CDK:n var som vanligt bra. När man talade med honom om väder, vind och tillgången på lingon lös han upp och pratade en stund för att ganska snart återgå till radion. Under de åren jag kände Erik, eller snarare träffade honom, talade han mycket sällan om hur han mådde eller hur det var hemma, i alla fall inte med mig. Efter hans bortgång gav anhöriga utryck för tacksamhet för åren han var hos oss. Jag funderar på om vi kunde ha gjort livet lättare för Erik? Kanske, men eftersom han aldrig berättade för oss om hur det var samt att vi alltid har massor med andra saker som pockar på vår uppmärksamhet vet jag i ärlighetens namn inte. Bli medlem i SNSF Bli medlem i Svensk Njurmedicinsk Sjuksköterskeförening. Medlemsavgiften är för A-medlemmar (sjuksköterskor som arbetar inom njursjukvården) och för B-medlemmar (övriga intresserade) 200 SEK/år. Som medlem får man sitt eget exemplar av tidningen Dialäsen. • Avgiften sätts in på plusgirokonto 491 94 06-1 • Ange namn, adress, e-post, arbete t ex HD, PD, avdelning eller mottagning samt yrkeskategori. A Erik gav aldrig uttryck för missnöje eller obehag. Den gången när vennålen åkte ur för honom ringde han på klockan, tryckte på hålet med pekfingret tills vi kom störtande alltjämt lyssnandes på lokalradion utan att kommentera händelsen vare sig då eller senare. Det är lättare att möta krav och önskemål hos patienter vilka har tankar och idéer samt tydligt låter oss förstå att vederbörande inte är nöjd eller upplever något vilket inte är bra. Dessa patienter är svårare att hantera men är samtidigt lättare att utveckla en relation till. En gissning från min sida är att vi kommer att se allt fler patienter med mer specifika önskemål framåt. Att förhålla sig som Erik gjorde är en generationsfråga i viss mån. Äldre patienter har större tendens att inte ta plats eller ställa till med besvär. När vi jobbar med personcentrerad vård är knepet att kunna få alla patienter att känna den tillit som krävs för att kunna dela med sig av sina tankar och behov. När man fått en person att dela med sig är nästa del att göra något med informationen. Be doktorn komma, se till att ett recept skrivs eller något annat patienten behöver assistans med. En sådan relation med patienterna skapar trygghet och en känsla hos vederbörande att de är viktiga och värda att lyssnas på. Idag med en allt mer pressad arbetsmiljö får vi inte ha så mycket annat för oss att vi inte hinner med våra patienter. Dan Enell, ordförande i SNSF, dan.enell@lj.se • Vid utebliven tidning eller ny adress kontakta Magdalena Ivarsson, e-post: magdalena.ivarsson@ds.se Sök SNSFs stipendium Det kan du göra som har varit medlem i SNSF under två år! Sista ansökningsdag är 1 april. Summan är 20 000 kronor som kan fördelas på en eller flera sökande. Se stadgar och instruktioner för ansökan på: www.snsf.eu DIALÄSEN 5.2014 15