Buffé 1
till 2050 Det ska till en ordentlig koldioxidbant
ning för att nå FNs senast antagna klimatmål. Svenska folket snittar på drygt 10 ton i koldioxidavtryck per person och år, visar en ny undersökning från Världsnaturfonden WWF. Experter menar att vi bör komma ner till 4 ton per person och år till 2030, för att sedan landa på noll ton till 2050. En stor del av dagens koldioxidutsläpp kommer från det vi sällan kan påverka själva, men när det gäller vår konsumtion av mat och andra varor samt val av transportsätt kan man göra mycket på individnivå. Hur många planeter skulle krävas om alla levde som du? Testa ditt klimatavtryck på wwf.se. ICA klimatneutralt om fem år KLIMATRÄTT HAR INTE BARA hjälpt Uppsalabor att minska sitt klimatavtryck. Projektet har även sporrat oss internt på ICA till att intensifiera vårt klimatarbete. Vi har lanserat en rad färska vegetariska produkter, och också två korvar med hälften grönsaker. Och håll utkik – det kommer mera, även andra aktiviteter för att inspirera till en mer klimaträtt livsstil. Som stort företag är det otroligt viktigt att agera ansvarsfullt och hållbart i alla led. Nu har vi bestämt att vi ska bli klimatneutrala till år 2020*. Målet gäller den direkta klimatpåverkan i butik, apotek, lager och kontor via exempelvis kylar, frysar, el, transporter och tjänsteresor. Minskningen mäter vi med hjälp av en vetenskaplig metod framtagen av bland andra FN och Världsnaturfonden WWF. Läs gärna mer vårt klimatmål på ica.se. *) Gäller alla bolag inom ICA Gruppen förutom portföljbolaget inkClub. Klimatguidade recept på webben protein samt en massa härliga grönsaker. När Katarina lagar maten blir det ofta sallad, paj eller pyttipanna. Rätter som går att laga av det som fi nns hemma – med olika resultat varje gång. Men helt vegetariskt blir det inte. – Jag älskar fi sk och skaldjur, och säger inte nej till en grillad korv i skogen. Familjen cyklar för att veckohandla mat – med cykelkorg fram och bak och ryggsäcken på, för att rymma alla varor. Även om det regnar. – Då skojar vi med varandra och säger ’ja, så här är det att vara miljömedveten’. VÄL I AFFÄREN är det inte alltid lätt att veta vad man ska välja. Hur är det nu med GMO och soja, och vad är bäst från klimatsynpunkt – ekoäpplen från Sydamerika eller svenska äpplen från en gård i närheten? För att reda ut några av frågetecknen har projektdeltagarna erbjudits en rad utbildnings- och inspirationsaktiviteter, bland annat en »matsafari« i den lokala ICA-butiken, under ledning av Världsnaturfonden WWF. Metodiskt gick de igenom butiken vara för vara och fi ck ställa frågor om dem. Klimatsmarta val var utmärkta med en Klimaträtt-symbol. De pratade även om förpackningar och deras inverkan på miljön, något som upprör folk lite väl slentrianmässigt, menar Katarina. – Om en förpackning gör att frukten håller längre, då är det bra för klimatet. Hon var även med på ett stadsodlingsevent, som gjorde att hon genast gick hem och började odla örter och grönsaker på balkongen. – Jag har också blivit bättre på att investera i kläder som håller stilen i fl era år. DELTAGARNA I KLIMATRÄTT minskade sitt koldioxidavtryck med i snitt 31 procent. Det motsvarar hälften av Sveriges mål för minskade utsläpp fram till 2020 – om alla gjorde samma sak. Katarina gick själv från 12,7 ton koldioxidutsläpp till 1,5 ton i snitt per år. Utan att egentligen göra avkall på någonting. Inställningen är nyckeln, menar hon. – Det är lätt att gömma sig bakom att det är företagen eller politikerna som ska göra något åt växthuseff ekten. Men alla kan vara med och rädda världen genom hur vi väljer att leva och konsumera, slår Katarina fast. B UFFÉ 4 • 2016 21 Vad blir det till middag i kväll? Kanske nudlar med svartkål, bön- och rödbetsbiffar eller potatis- och pumpasoppa. Rätter med stor smak men liten klimatpåverkan. MÅNGA RECEPT PÅ ICA.SE kompletteras inom kort med en klimatguide. Gröna löv visar vägen till den mest klimaträtta maten. Successivt kommer även en del recept att utökas med tips på hur just dessa kan klimatanpassas. → Läs mer på ica.se/buff e. Kerstin Lindvall, CR- och hållbarhetschef på ICA Nollvision