redaktör: Åsa Frisk, asa.frisk@ kollega.se Lisa S
chröder är ordförande i den första Unionenklubben i Scandickoncernen. Så startar ni klubb Att starta klubb behöver inte vara krångligt. Det räcker med fem medlemmar på arbetsplatsen och sedan är vägen öppen för inflytande och påverkan. Lisa Schröder, klubbordförande Scandic Hotel: Varför startade ni klubb? – Vi var tre personer som ville lära oss mer om fackligt arbete och hur man arbetar med en klubb. Mbl och annat inom arbetsrättsområdet hade alltid intresserat oss tre, på var sitt håll, utan att vi pratat med varandra om det – Vi såg också en möjlighet att vara en tillgång för företaget, ett stöd som gör att allt går rätt till i alla processer. Vi jobbar inte på ett företag med problem, men såg ändå ganska tidigt saker som var bara nästan rätt. Vad var krångligast? – Eftersom vi är först ut i Scandickoncernen i Sverige med att bilda klubb har det varit mycket arbete med att få i gång ett samarbete mellan klubben och hotelldirektören, samt att se vilka samarbetsområden vi ska fokusera på. Att få till tid för detta är också svårt. Det är mycket att sätta sig in i och att prata ihop sig kring. Vilka fördelar ser du med att det finns klubb? – Det stöd som en fackklubb kan ge både företagsledningen och medlemmar blir närmare och mer personligt. För oss blir en organisationsfråga inte streck på ett papper utan en fråga om personer, kollegor och konkreta frågor om vem som gör vad före och efter en förändring. Och så hoppas vi naturligtvis att få vara en kunskapsresurs för företaget. Christer Lindén, klubbordförande på Point Transaction Systems AB: Varför startade ni klubb? – Företaget tecknade ett kollektivavtal och kort därefter skedde ägarförändringar inom bolaget. Det bidrog till att det fanns ett ökat Det behövs fem personer för att starta klubb, tre till styrelsen, en till valberedning och en revisor. Någon ordförande behövs inte, det räcker med en sammankallande. intresse för mer insyn och möjlighet att påverka vår arbetsplats. Var det krångligt? – Inget har varit speciellt svårt, möjligen de förutfattade meningar som tyvärr ofta råder, som vi dock lyckats övervinna med information till dem som ställt sig skeptiska. De gånger osäkerhet eller frågor uppstått finns alltid Unionen där som stöd och rätar ut eventuella frågetecken. Vilka fördelar har det? – Framför allt möjligheten att få större påverkan, genom att vi verkar tillsammans. Men det finns även andra aspekter såsom att integrationen och förståelsen mellan olika avdelningar ökar och därmed även gemenskapen. 5 steg l Prata med dina arbetskamrater om det finns några fördelar på just er arbetsplats med en fackklubb. l Bjud in alla medlemmar till ett möte, där ni kan utse tre personer till styrelsen och ytterligare två till valberedare och revisor. l Fyll i blanketten Registrering av klubb. Skicka den till Unionens medlemsregister. Läs mer på unionen.se under fliken Förtroendevald. l Anmäl till er arbetsgivare att klubb är bildad och vilka som valts till förtroendeuppdrag. Ta en diskussion så tidigt som möjligt om hur samarbetet ska fungera. l Se till att det finns former för alla medlemmar att arbeta fackligt även om de inte ingår i styrelsen. Så tycker arbetsgivarna om klubbar. www.kollega.se 6-12 KOLLEGA 43 KLUBBKOLL URBAN ORZOLEK URBAN ORZOLEK