Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52 TILL OCH FRÅN JOBBET Ytan spelar r
oll – även när vi läser Vi människor är ytliga varelser – även när vi väljer böcker går vi på omslaget mer än något annat. Det vet förlagen, som lägger stor möda på att hitta rätt omslag till rätt bok. Vilken pendlare har inte någon gång köpt en bok, vars pärmar utlovar armknottror och hisnande läsupplevelser, men vars innehåll är så urbota trist att du somnar halvvägs till Knivsta? Eller kanske blivit rekommenderad en bra roman med ett omslag som för tankarna till kioskdeckare eller obskyrt tantsnusk, och som skulle vara alldeles för genant att slå upp i närvaro av medpassagerarna? Omslaget måste stämma med boken, vara kongenial med texten, förklarar Håkan Bravinger, förläggare på Norstedts förlag. – Omslaget ska snabbt som ett blixtnedslag ge en känsla av vad det är för bok. Olika genrer har olika 52 KOLLEGA 6-11 omslag – deckare ska förmedla spänning medan en chick lit-bok ska se rolig ut. Sedan finns det klassikerna som måste vara finare och där kan man arbeta mer på detaljnivå. – Men man gör varje bok en björn- tjänst om man gör ett jättevackert omslag, som inte är kongenialt med innehållet. Det är falsk varudeklaration om du säljer på omslaget och folk inte får vad de förväntade sig. Läsaren kanske till och med känner att han inte kan lita på författaren eller förlaget framöver. – Jag tror alla mer eller mindre intuitivt går på omslaget när de köper böcker. Kanske är det på väg att förändras nu när fler och fler köper böcker via nätet där bilderna på omslaget bara är stora som frimärken. Det är förläggaren som är ytterst ansvarig och bestämmer vilket omslag boken ska ha. Vissa författare vill kunna godkänna omslaget medan andra inte bryr sig ett dugg om hur det ser ut. Personligen anser Håkan Bravinger att det är mer stimulerande när författarna har åsikter i omslagsfrågan. Säljavdelningen kan också vilja ha ett ord med i laget. – Säger säljavdelningen att det här omslaget kommer inte att nå läsarna, så lyssnar man på dem om man är en klok förläggare. Annars kan man sitta där med ett urfint omslag till en bok som ingen köper. Uppgiften att göra omslaget läggs sedan ut antingen på en av förlagets egna formgivare eller en frilansande. – När jag ska göra omslaget tänker jag – vem skulle passa till just det här? Förläggare måste också funka ihop med formgivaren – det är som att dansa tango, om formgivaren och förläggaren inte passar ihop spelar det ingen som helst roll om båda är jätteduktiga på sina jobb. – Det är lättare att göra fin formgivning om man får använda dyraste materialet, men det som imponerar på mig är när formgivaren med små medel ändå lyckas göra ett vackert och avskalat omslag. Håkan Bravinger kan bara genom att kasta en blick på en bok avgöra i vilken tidsålder den blev utgiven. Det går trender även i typsnitt och bilder och just nu är det tydligen populärt att låta titeln se ut som om den vore handskriven. Det ger ett sorts personligt tilltal, menar Håkan Bravinger. Titeln på romanen Augustenbad en sommar, av Anneli Jordahl, ser inte handskriven ut, men Håkan Bravinger är nöjd med omslaget på boken, som han själv är ansvarig för. – Det estetiska tilltalet stämmer väl överens med den målgrupp boken vänder sig till. JOHANNA ROVIRA MICHAEL PROBST/SCANPIX
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68