ÅRSREDOVISNING 2016 1
STRATEGI OCH MÅL LFVS FEM PERSPEKTIV OCH TOLV HUV
UDMÅL 2016 – 2020 Kultur Verksamhet och leverans Ekonomi Kund och försäljning Medarbetare • Ett ledarskap och ett medarbetarskap med kundfokus och affärsmässigt agerande med flygsäkerhet som bas. • Arbeta proaktivt för att kontinuerligt utveckla flygsäkerheten. • Upprätthålla mål från EUs prestationsplan gällande förseningar. • Bedriva ett aktivt arbete för att minska miljöpåverkan. • Förbättra konkurrenskraften för produktportföljen. • Nyttja digitalisering för ökad konkurrensförmåga. • Långsiktigt uppfylla ägarens ekonomiska mål. • Nå försäljnings- och hållbarhetsmål på marknaden i Sverige och internationellt. • Etablera RTS (Remote Tower Services) i Sverige och ett RTSerbjudande internationellt. God och förtroendefull relation med intressenter och kunder. • Ha en prestationskultur där måluppfyllelse prioriteras och medarbetarens kompetens utvecklas utifrån verksamhetens behov. • Engagerade medarbetare och vara en attraktiv arbetsgivare. LFVs fem perspektiv • Kultur • Verksamhet och leverans • Ekonomi • Kund och försäljning • Medarbetare såväl omvärldens krav på kostnads- och avgiftssänkningar som ägarens ekonomiska mål. Ägarens mål är att räntabiliteten på eget kapital över en konjunkturcykel ska uppgå till 4 procent och att soliditeten långsiktigt ska vara minst 15 procent. Resultatet efter finansiella poster uppgår För Kultur har bland annat en ny varumärkesplattform implementerats under året. För Verksamhet och leverans har flygsäkerhetsarbetet varit ett viktigt fokusområde. LFV har uppnått flygsäkerhetsmålen och utvecklat processen kring uppföljning och styrning av flygsäkerhetsarbetet. Det har genomförts ett paradigmskifte i arbetssätt och styrning där fokus ligger på proaktivitet med uppföljning från styrelsenivå till den operativa verksamheten. LFV bedriver ett kontinuerligt miljö- och hållbarhetsarbete. Omsorgen om miljön är en del av det dagliga arbetet. LFV bedriver ett omfattande effektiviseringsprogram för att långsiktigt kunna möta för 2016 till 14 miljoner kronor och räntabiliteten för året understiger därmed ägarens mål. Sett över en konjunkturcykel uppfylls målet alltjämt. Soliditeten uppgår vid årets slut till 11 procent. Ägarmålet avseende soliditet bedöms inte kunna uppnås med nuvarande modell för finansiering av pensionsskulden i balansräkningen. För kommande år finns stora utmaningar, därför gäller fortsatt kostnadsfokus och effektiviseringar. För Kund och försäljning har insatser gjorts för att fortsätta utveckla goda relationer. Som exempel kan nämnas kundmöten, kundgrupper och olika event. Den internationella affären och den kommersiella marknaden för flygtrafikledningstjänster har inte utvecklats enligt plan, bland annat beroende på att avregleringar inte genomförts eller dragit ut på tiden. LFV har tagit hem flera affärer men inte i önskad omfattning. För 2017 kommer målet för den internationella affären att revideras. En viktig satsning för att utveckla den internationella affären och ta en position är det med SAAB gemensamt ägda bolaget SAAB Digital Air Traffic Solutions, som ska marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning. Många insatser och satsningar görs för att utveckla medarbetarskap och ledarskap. Målkontrakt, program för ledarprofiler, uppföljning av resultatet från medarbetarundersökning, arbetsplatsträffar och arbetet med LFVs varumärkesplattform är viktiga delar i det arbetet. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 13