ÅRSREDOVISNING 2016 1
FLYGSÄKERHET FLYGSÄKERHETSINDEX, FSI 4 ––– 2013 –
–– 2014 ––– 2015 ––– 2016 LVFs mål är att FSI ska vara mindre än 3 3 LFVs långsiktiga arbete samt strategier för flygsäkerhet. I kommittén sitter generaldirektören och representanter från Operations, Safety Department, Safety Manager, System och Utveckling samt HR. Safety Department ansvarar för sam2 1 0 jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec LFV följer flygsäkerhetsutvecklingen löpande och fastställer ett flygsäkerhetsindex, FSI, för varje månad. LFVs mål är att indexet ska vara mindre än tre. ordning och beredning av underlag till FSK och LFVs Safety Manager har ansvar för övergripande flygsäkerhetsfrågor. På varje operativ enhet inom LFV finns särskilt utpekade ansvariga för att hålla samman flygsäkerhetsarbetet samtidigt som var och en i operativt arbete har ansvar för flygsäkerheten kopplat till tjänsten och arbetsinsatserna. Briefing och debriefing före och efter ett arbetspass är också en del i flygsäkerhetskulturen och LFVs arbete lokalt runt om i verksamheten. avslutades under våren 2016 och resultatet av arbetet lämnades över till Transportstyrelsen i april. Samtliga rekommendationer antogs utan anmärkningar och arbetet med en implementeringsplan pågår. Drönare Drönarverksamhet är en relativt ny företeelse för flygbranschen. Projektet ”RPAS i kontrollzonen” (RPAS är en vedertagen förkortning för drönare) ska belysa möjligheterna att hantera drönare i kontrollzonen utan att man, som med dagens gällande regelverk, tvingas stänga flygplatsen. Projektet fokuserar på reguljärflyg och befintliga luftrum för att snabbt hitta lösningar på dagens problembild i flygplatsnära luftrum. Flygsäkerhetskulturprojektet Under 2015–2016 bedrevs ett tvärfunktionellt projekt inom LFV i syfte att bevara och stärka den redan goda flygsäkerhetskulturen. Projektet resulterade bland annat i en ny definition för flygsäkerhet, en ny organisation för arbetet och nya arbetsformer. Grundutbildningen för alla medarbetare sågs över och en struktur för kommunikation av flygsäkerhetsfrågor kopplat till budskap, kanaler och målgrupper arbetades fram. Sommaren 2016 avslutades projektet och aktiviteterna togs över av ansvariga i linjen. LFVs organisation för flygsäkerhet Från LFVs styrelse till generaldirektören och koncernledningen till varje operativ enhet Flygsäkerhet är LFVs första prioritet och finns med i alla våra processer. Det uppnås genom samspel mellan människa och teknik, regler och organisation. inom LFV är flygsäkerhet en obruten kedja av ansvar. För andra koncernenheter finns delegeringar och för alla inom LFV gäller att man har god kännedom om flygsäkerhet och hur det egna arbetet kan påverka flygsäkerheten. LFV har organiserat arbetet med flygsäkerhet på alla nivåer såväl strategiskt som operativt. På övergripande nivå finns Flygsäkerhetskommittén och ett Safety Department som samordnar de operativa enheternas arbete. Flygsäkerhetskommittén, FSK, styr och följer upp flygsäkerhetsnivåer och är beslutande organ för flygsäkerhetsrelaterade samarbeten och inriktningen av Uppföljning All rapportering som görs runt om i LFV samlas in, analyseras och bearbetas. Slutsatser och rekommendationer ligger sedan till grund för förbättringar och utvecklingar av arbetssätt och flygsäkerhetsfrågor. LFVs flygsäkerhetskultur uppmuntrar alla medarbetare att rapportera det som är en avvikelse från det normala. Rapporterna är viktiga i flygsäkerhetsarbetet och utgör grunden för flygsäkerhetshöjande åtgärder. Rapporteringsbenägenheten följs upp kontinuerligt och rapporterna ligger till grund för djupare analyser. Under året genomfördes drygt 20 utredningar av incidenter för att analysera inverkande faktorer och genomföra flygsäkerhetshöjande åtgärder. Utredningar genomförs enligt en modell som stödjer utredarna att söka orsaker och påverkande faktorer i en större kontext i stället för att fokusera på individuella prestationer och insatser. LFVs medarbetare skriver cirka 2 200 rapporter per år, vilket motsvarar 0,3 procent av alla de rörelser som LFV hanterade under 2016. Internationella samarbeten LFV deltar aktivt i det europeiska flygsäkerhetsarbetet via bland annat Eurocontrol och CANSO. Säkerhetsgrupper inom dessa organisationer samverkar vad gäller utveckling och spridning av goda exempel och utvecklingen av EUs regelverk, i dialog med den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 19