ÅRSREDOVISNING 2016 1
RISKER RISKER Intern styrning och kontroll är den
process som med rimlig säkerhet säkerställer att en myndighet fullgör sina uppdrag och mål i enlighet med kraven i myndighetsförordning. I processen ingår momenten riskanalys, kontrollåtgärder, uppföljning, dokumentation och bedömning. LFVs riskprocess utgår från uppsatta huvudmål. Riskhanteringen är integrerad i verksamhetsplaneringen och risker följs upp löpande. Processen för riskhantering omfattar såväl verksamhet som processer och projekt. Risker Position 2019 För att nå position 2019 genomför LFV ett effektiviseringsprogram. Under senaste året har förändrade förutsättningar inneburit risker och förseningar i aktiviteter vilket kräver kompensation via nya åtgärder. Effektiviseringsaktiviteter följs upp som en del av LFVs verksamhetsstyrning. Prestationsplanen Förutsättningarna för undervägsavgifterna fastställs i en så kallad prestationsplan. För att nå målen ställs krav på kostnadssänkningar. LFV har hittills uppfyllt dessa krav men risken för att inte kunna uppnå de ytterligare besparingar som krävs är stor. Inför den kommande referensperiod 3, som påbörjas 2020, försöker LFV påverka utformningen av regelverket bland annat för att större hänsyn ska tas till flygtrafiktjänstleverantörers individuella förutsättningar när målen fastställs. Även avvikelser i trafikvolym och inflationsindex påverkar intäkterna. Cybersecurity Nya dynamiska cybersäkerhetshot i kombination med en ökande IT-användning ökar riskexponeringen för intrång och/ eller påverkan på våra tekniska system. LFV arbetar med att omhänderta och begränsa effekten av dessa hot. Pensionsskulden LFV tryggar huvuddelen av sina pensionsåtaganden genom avsättningar i balansräkningen. Sänkningar av diskonteringsräntan får stor och direkt resultatpåverkan. En inlösen av pensionsskulden skulle reducera risken men nuvarande ränteläge i kombination med förutsättningarna i övrigt gör att en inlösen inte är aktuell i dagsläget. Flygsäkerhet Under 2016 inträffade 33 händelser med drönare i luften kring svenska flygplatser. Drönare är ett prioriterat fokusområde inom LFVs flygsäkerhetsarbete. Under det senaste året har ett flertal händelser inträffat över Östersjön med utländsk militär som flugit med avslagen transponder. LFV har vidtagit ett flertal åtgärder. Bland annat genomförs investering i en primärradaranläggning som kommer bidra till bättre radartäckning. Finansiella risker LFVs finansverksamhet och finansiella risker hanteras utifrån en av styrelsen fastställd finanspolicy som anger inom vilka ramar LFV får exponeras för finansiella risker inom områdena placeringar och valutaaffärer och finansiell och operationell leasing. LFV har en stor överskottslikviditet. För att begränsa kreditrisken så regleras motparter, instrument, löptid och tillåten placering. LFV har rörelsekostnader och stora rörelseintäkter i utländsk valuta vilket medför valutarisker. In- och utbetalningar av utländsk valuta valutasäkras enligt policy. Riskvärdet för de finansiella riskerna anses vara lågt med hänsyn taget till den verksamhet som bedrivs och de ramar som är satta i finanspolicyn. LFVs skydd mot bedrägeri mm Sammantaget bedöms LFVs skydd mot bedrägeri, korruption, mutor och andra oegentligheter som gott. Den huvudsakliga verksamheten är regelstyrd och övervakas av Transportstyrelsen. LFVs organisation, arbetsordning och delegeringar, regelverk, instruktioner, processer med mera är definierade och dokumenterade. Därutöver finns ytterligare dokument och en digital personalhandbok som bidrar till att tydliggöra regelverk och inställning i dessa frågor. Samtliga instruktioner och dokument finns publicerade på intranätet. Löpande information angående korruption, bedrägeri, mutor och andra oegentligheter publiceras via intranätet, samt delges i samband med nyanställningar och chefsutbildningar. 2017 kommer ytterligare utbildningsåtgärder att genomföras. Övrig riskrapportering LFV lämnade 2016 en risk och sårbarhetsanalys till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). LFV är utpekad myndighet med ett särskilt ansvar för krisberedskap enligt förordningen (2006:942) krisberedskap och höjd beredskap. LFV upprättar även en årlig säkerhetsanalys som har bäring på skydd mot rikets säkerhet och terrorism i enlighet med Säkerhetsskyddsförordningen (1996:633). 56 LFV ÅRSREDOVISNING 2016