ÅRSREDOVISNING 2016 1
KUNDFOKUS KUNDER OCH INTRESSENTER MÖTEN VIKTIGA F
RÅGOR FLYGPLATSER FÖRSVARSMAKTEN FLYGBOLAG PILOTER ÄGAREN MEDARBETARE OCH CHEFER FACKLIGA FÖRETRÄDARE ALLMÄNHETEN/MEDIA LEVERANTÖRER OCH SAMARBETSPARTNERS TILLSYNSMYNDIGHET TRANSPORTSTYRELSEN OCH EUROCONTROL • Kundmöten • Lokala driftsmöten • Uppföljning av leverans • Flygsäkerhetsmöten • Strategiska, taktiska och operativa möten på alla nivåer • Strategiska möten ca 5 ggr/år • Taktiska möten med flygbolag 4 ggr/år • Operativa möten • Erfarenhetsutbyten • Tertialmöten och andra möten med ägarenheten på Näringsdepartementet • Delårsrapporter och årsredovisning • Arbetsplatsträffar • Informationsmöten • Medarbetarundersökning • Ledarforum • Intranät • Koncernsamverkan • Lokal samverkan • Fackligdagen där koncernledningen deltar • lfv.se • Årsredovisning • Pressmeddelanden • Sociala medier • Avtals- och uppföljningsmöten • Tillsyn och uppföljning • Konsultationsmöten • Informationsutbyte • Uppföljning avtal • Leveranssäkerhet • Flygsäkerhet • Flygplatsutveckling och nya tjänster • Teknisk infrastruktur, avtal och uppföljning • Informationsutbyte samt övningsplanering för att möta Försvarsmaktens särskilda behov • Ekonomi och kapacitet • Piloter och flygtrafikledare möts • Mål, strategier och uppföljning av verksamheten • LFVs förändringsarbete • Värderingar och företagskultur • Operativ information • LFVs förändringsarbete • Värderingar och företagskultur • Operativ information • Strategiska och operativa frågor • LFVs uppdrag, roll och ansvarsområden • LFVs erbjudande och tjänster • Leverans • Kvalitet • Samarbete • LFVs leverans • Kvalitet • Certifikatsefterlevnad • Avgifter LFVs nya värdeord ska vara en guide för arbetet, vid beslut och i strategier. LFVs mål är att kunder och intressenter ska uppfatta LFVs medarbetare som lösningsorienterade, engagerade och nytänkande för att kunna bidra till att utveckla kundernas affär och vara en pålitlig och flexibel partner. Kundevent och kundträffar LFVs kundansvariga följer upp leveranser och prestationer och ansvarar för att utveckla kundrelationerna. Under året har LFV arrangerat flera träffar med både befintliga och potentiella kunder. På globala branschmässor som World ATM i Madrid och ATC Global i Peking var LFV på plats för att presentera tjänster och utveckla relationer för framtiden. På World ATM i Madrid fick LFVs monter stor uppmärksamhet, med livesändningar direkt från Sundsvall där besökarna fick ta del av fjärrstyrd flygtrafikledning i realtid. Tillsammans med olika samarbetspartners deltar vi i seminarier där fjärrstyrning är i fokus. LFV har också haft ett stort antal besökare från hela världen som har besökt kontrollcentralen i Sundsvall för att på plats ta del av den forskning och innovation som ligger till grund för ett helt nytt sätt att arbeta med flygtrafikledning. LFV utvecklar relationerna med piloter LFVs flygledare har kontakt med flygbolagens piloter i det dagliga flygtrafikledningsarbetet och piloterna är en viktig intressentgrupp för LFV. Ett exempel är den kundgrupp som bildades för snart tjugo år sedan vid kontrollcentralen i Stockholm i syfte att öka förståelsen mellan flygledare och piloter. Gruppens diskussioner bidrar konkret till utveckling och förbättring av LFVs tjänster. LFV har också etablerade kontakter med flygbolagen som sköter informationsspridning. LFV möter kunderna på webben I början av 2016 lanserades nya lfv.se, som fokuserar på LFVs erbjudanden till kunder och intressenter. Där finns också information till allmänheten, media och andra som är intresserade av LFVs verksamhet. Informationen för färdplanering för flygbolag och piloter på LFVs sajt AROWeb har också moderniserats och utvecklats. Antalet sidvisningar på ARO-webben uppgick till drygt tre miljoner 2016. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 15