ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE flygtrafiktjänst för både
civil och militär luftfart i alla beredskapsskeden. Samverkan omfattar också utbildning av LFVs flygledare samt utbildning av Försvarsmaktens reservofficerare i flygtrafiktjänst. LFV deltog i Försvarsmaktens ledningsövning 2016, som en av flera svenska myndigheter. Övningen syftar till att öva att leda verksamheterna i alla beredskapslägen. Deltagande myndigheter var bland annat Länsstyrelser, Trafikverket, Transportstyrelsen, Energimyndigheten, Polismyndigheten samt Tullverket. Det nya flygledartornet i Ronneby togs i drift i början av året. Nästa stora projekt är ett nytt torn på FMVs provplats Vidsel. Tornbygget är i full gång och beräknas bli färdigställt under 2017. LFV är sedan 2012 myndighet för den civila luftfarten med särskilt ansvar för krisberedskap samt vid höjd beredskap. LFV har även funktionen Tjänsteman i Beredskap. Planering för det civila försvaret I december 2015 gav regeringen ut planeringsanvisningar om att myndigheter med särskilt ansvar inför och vid höjd beredskap ska återuppta planeringen för sin beredskap inom ramen för det civila försvaret. Som leverantör av flygtrafiktjänst för både civil och militär luftfart har LFV en viktig roll i planeringen för det civila försvaret. Under året har ett antal aktiviteter genomförts och påbörjats, flera av dem i samverkan med andra myndigheter och aktörer inom transportområdet. LFV bedömer att en delmängd av de uppgifter som redovisas i rapporten omfattas av sekretess och ska hanteras med beaktande av detta. LFV väljer därför att göra en separat redovisning till Näringsdepartementet. LFVs säkerhetsarbete Det säkerhetspolitiska läget i Sverige har under 2016 utvecklats på ett negativt sätt vilket inneburit att LFV under året vidtagit ett antal säkerhetshöjande åtgärder. Säkerhetsarbetet kommer framöver att intensifieras mot bakgrund av det förändrade omvärldsläget men också på grund av kraven om att återuppta totalförsvarsplanering. LFV har ett aktivt arbete med informationssäkerhet och Cyber Security. LFV har till uppgift att tillhandahålla en säker flygtrafiktjänst. Detta förutsätter att information alltid är tillgänglig och korrekt. LFVs arbete med att förhindra informationssäkerhetsincidenter bygger på att redan innan en incident inträffar, ha hanterat eventuella risker som kan påverka flygtrafiktjänsten. Flygsäkerhet LFVs huvudmål för flygsäkerhet är att LFV ska arbeta proaktivt för att kontinuerligt utveckla flygsäkerheten. LFV ska inte bidra till någon flygsäkerhetsrelaterad händelse som medför att människor allvarligt skadas eller omkommer. LFV når de högt uppsatta flygsäkerhetsmålen för 2016 och rapporteringsbenägenheten är fortsatt hög. 2016 registrerades 2 220 (1 990) störningsrapporter. Under året har det introducerats en ny och än mer systematisk utredningsmetodik för flygsäkerhetshändelser för att kunna gå mer på djupet i händelserna och de bakomliggande orsakerna. LFVs fokusområden för flygsäkerhetsarbetet är rullbaneintrång, separationsunderskridanden, luftrumsintrång, ”drönare”, flygning utan transponder och teknikstörningar. LFV har genom projektet Runway Incursion Prevention Programme tillsammans med andra flygtrafiktjänstleverantörer, flygplatser och flygbolag under de senaste två åren arbetat för att minska antalet händelser och riskerna med rullbaneintrång (runway incursions). Projektet avslutades under våren, resultatet har överlämnats till Transportstyrelsen och arbetet med en implementeringsplan pågår. För 2016 var målet avseende Runway Incursion för LFV att det får inträffa maximalt sju händelser med ATM-bidrag som klassas med allvarlighet A eller B, varav högst två får vara A-händelser. Under året har en händelse preliminärt klassats med allvarlighet A eller B. Under 2016 rapporterades 84 (59) incidenter på rullbana, vilket är en ökning jämfört med föregående år men på samma nivå som 2014. LFV ansågs ha bidragit till 11 (9) fall. Det har under 2016 inträffat 35 (23) stycken separationsunderskridanden. LFV bedömdes vara direkt bidragande till 20 (18). Med separationsunderskridanden avses att två luftfartyg kommer för nära varandra. För den verksamhet som bedrivs inom NUACs svenska verksamhet – det vill säga kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö – var målet 2016 högst 1 händelse med direkt involvering av flygtrafiktjänsten och där allvarlighetsgraden av händelsen bedöms vara av A, B eller C per 100 000 flygtimmar fördelat på ACC respektive APP. NUAC uppfyller målet då antalet händelser per 100 000 flygtimmar uppgår till 0,28 respektive 0,00. Flygsäkerhetsindex, vilket baseras på riskklassningar av separationsunderskridanden och runway incursions i förhållande till antalet rörelser, mäter LFVs riskexponering utifrån allvarligheten i incidenterna och upprepningar i händelsen. Målet är att flygsäkerhetsindex ska ligga under 3, vilket det har gjort under hela året, och det uppgick till 1,2 i december 2016. Händelser där utländsk militär flygverksamhet opererar utan aktiv transponder i det svenska luftrummet och därför inte syns på flygledningens instrument är ett flygsäkerhetsproblem. Sedan Roskilde primärradarsignaler integrerats med Malmö kontrollcentral föregående år är fler luftfartyg utan transpondrar synliga. För att utöka radartäckningen ytterligare investerar LFV i en ny primärradar i södra Sverige. Antalet obemannade farkoster, så kallade UAV (Unmanned Aerial Vehicle) eller ”drönare”, ökar, och störningar av UAV som utan tillstånd gör intrång i kontrollerat luftrum är ett fortsatt problem. 34 LFV ÅRSREDOVISNING 2016