ÅRSREDOVISNING 2016 1
GD HAR ORDET FLYGET ÄR VIKTIGT FÖR SVERIGE Trafik
året 2016 blev ett rekordår för flyget i Sverige. LFVs flygledare hanterade 726 000 flygrörelser i det svenska luftrummet. Det var en ökning med två procent mot 2015. Årets resultat Årets resultat uppgår till 14 miljoner kronor. Resultatet påverkas av det historiskt låga ränteläget av ökad pensionsskuld och lägre ränteintäkter. Den nuvarande referensperioden, RP 2, som sträcker sig fram till och med 2019 innebär krav på fortsatta effektiviseringar. Mycket har gjorts och LFV har sedan 2014 genomfört kostnadsreducerande åtgärder med drygt 200 miljoner kronor. Genom att utveckla effektiva arbetssätt och innovativa lösningar ska LFV fortsatt vara bland de ledande aktörerna i branschen. LFVs leveransförmåga LFVs leveransförmåga är fortsatt hög. 99,9 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum har genomförts utan några förseningar förorsakade av flygtrafiktjänsten. I maj inträffade dock tre teknikrelaterade händelser som ledde till förseningar och störningar för flygplatser, flygbolag och passagerare. Tillsammans med våra underleverantörer har vi under året genomfört flera förändringar, för att samma problem inte ska uppstå igen. Affär, kund och marknad LFV har tagit hem flera affärer under året vilket är glädjande. I Sverige valde Kristianstad flygplats LFV som partner och leverantör av flygtrafikledningstjänster. I Norge tog LFV hem kontraktet för flygmätning. LFV har sedan 2013 ett partnerskap med GAL ANS i Förenade Arabemiraten. Luftrummets infrastruktur En väl fungerande flyginfrastruktur är en förutsättning för tillgänglighet och Sveriges konkurrenskraft. Under 2016 investerade LFV cirka 160 miljoner kronor i uppgraderingar och utveckling av nya lösningar för flygtrafikledning och administrativa system. LFV kommer att fortsätta att utveckla smarta lösningar för morgondagens flyg. Det gör vi bland annat genom partnerskap, både nationellt och internationellt. Investering i ny radar Militära flygningar utan transponder förekommer framför allt över södra Östersjön. Under 2016 beslutade LFV att investera i en ny radaranläggning som ger LFVs flygledare möjlighet att se flygplan utan transponder över de områden som LFV ansvarar för. LFV investerar cirka 55 miljoner kronor i den nya radaranläggningen som kommer att vara klar för att tas i bruk 2020. LFV har också ett välfungerande samarbete med bland annat Försvarsmakten för att få relevant information. ”En väl fungerande flyginfrastruktur är en förutsättning för tillgänglighet och Sveriges konkurrenskraft.” Stort intresse för flygtrafikledning på distans LFV verkar i en bransch som är under stor förändring. Fortsatt digitalisering är viktigt för utveckling av system och arbetssätt. LFV har som första certifierade leverantör, snart två års erfarenhet av digital flygtrafikledning på distans. Med över 6 400 timmar operativ drift fortsätter LFV att utveckla Remote Tower Services (RTS). LFVs kontrollcentral i Sundsvall ansvarar för flygtrafikledning på Örnsköldsviks flygplats. Snart är Sundsvall Timrå flygplats fjärrstyrd och Linköping City Airport står på tur. Det är också mycket glädjande att LFV under året erhållit flera utmärkelser och priser för arbetet med RTS. Under året bildade LFV SAAB Digital Air Traffic Solutions AB tillsammans med SAAB. Bolaget ska marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning nationellt och internationellt. I mars 2016 tecknade LFV och Swedavia en avsiktsförklaring om att utreda förutsättningarna för att etablera flygtrafiktjänst på distans för fem flygplatser. Flygtrafiken vid Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö kommer att ledas från den centrala kontrollcentralen på Arlanda. LFVs styrelse har gett mig mandat att fortsätta arbetet med målsättningen att teckna avtal under första kvartalet 2017. Samverkan och partnerskap skapar hållbar kundnytta LFV ingår i Borealis, en allians där flygtrafiktjänstleverantörer i norra Europa samarbetar för att skapa ett gemensamt luftrum från Irland i väst till Baltikum i öst. I juni etablerades raka flygvägar mellan det dansk-svenska luftrummet och Finland, Estland och Lettland. Raka flygvägar innebär ekonomiska fördelar för flygbolagen och mindre miljöpåverkan. Inom COOPANS-alliansen fortsätter LFV att tillsammans med andra flygtrafiktjänstleverantörer harmonisera system och utveckla nya koncept för flygtrafikledning vilket innebär ökad kapacitet, sänkta kostnader och minskning av flygets miljöpåverkan. Företagskultur, värderingar och varumärke Under året har LFV påbörjat ett arbete med att implementera en ny varumärkesplattform, LFVs Navigator. Det är en del i arbetet 8 LFV ÅRSREDOVISNING 2016