ÅRSREDOVISNING 2016 1
KOMMENTAR TILL RESULTATRÄKNING VINJETT KOMMENTARE
R TILL RESULTATRÄKNING Om inte annat särskilt anges redovisas alla belopp i miljoner kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år. Resultatet i LFV-koncernen (LFV) efter finansiella poster uppgår till 14 mkr (39), en minskning med 25 mkr jämfört 2015. Årets resultat efter skattemotsvarighet uppgår till 9 mkr (30). Resultatutvecklingen såväl 2015 som 2016 har påverkats starkt av det historiskt låga ränteläget som påverkat båda åren negativt genom ökade pensionskostnader samt försämrade möjligheter till avkastning på LFVs likvida medel. Rörelsens intäkter Rörelseintäkterna uppgår till 3 149 mkr (3 364), en minskning med 215 mkr. De flygtrafikrelaterade luftfartsintäkterna har minskat med 263 mkr till 2 202 mkr (2 465) varav cirka 200 mkr beror på effekter avseende finansiering av kostnader undantagna från riskdelning (okontrollerbara kostnader) inom avgiftssystemet för flygtrafiktjänst en route. Dessa avgifter fastställs av Europeiska kommissionen för fleråriga referensperioder. Nuvarande referensperiod (RP2) avser tiden 2015–2019. Avvikelser mot de fastställda avgifterna tillåts bara i vissa specifika fall. En tillåten avvikelse är okontrollerbara förändringar vad gäller pensionskostnader. Såväl 2015 som 2016 års pensionskostnader har ökat kraftigt på grund av ränteförändringar inom de beräkningsgrunder som påverkar affärsverkens pensionsskuld. De delar av pensionskostnadsökningen som påverkar undervägsavgifterna var dock RESULTAT EFTER FINANSIELLA POSTER 82 100 20 40 60 80 9 0 2012 2013 2014 2015 2016 95 cirka 200 mkr högre 2015 än 2016, därav en minskad omsättning mellan åren. LFVs intäkter för flygtrafiktjänst en route baseras på antal service units, vilka har ökat med 1,1 procent jämfört 2015 och påverkar LFVs intäkter positivt. Den 1 januari 2016 sänktes dock den svenska undervägsavgiften med 4,9 procent bland annat till följd av den pågående effektiviseringen. Dessutom påverkar den låga inflationen indexeringen av undervägsavgifterna negativt. Ersättning för lokal flygtrafiktjänst på statliga, militära samt kommunala och privata flygplatser ligger på samma nivå som föregående år. Övriga rörelseintäkter uppgår till 947 mkr (899). Här ingår ersättning från intressebolaget NUAC med 714 mkr. Motsvarande belopp återfinns också som kostnad under Diverse externa kostnader eftersom LFV köper flygtrafikledning av NUAC och samtidigt får ersättning för personal och utförda tjänster. Intäkten har ökat jämfört 2015 till följd av höjda personalkostnader. Intäkter från den internationella verksamheten domineras av uppdrag i Förenade Arabemiraten och Norge. Intäkterna har minskat jämfört med föregående år främst till följd av att antalet nya uppdrag minskat samt ett lägre resultat från LFVs driftuppdrag i Abu Dhabi på grund av osäkerhet i prognos och därmed en försiktig bedömning av årets vinstandel. Dotterföretaget LFV Aviation Consulting AB redovisar förfallna kundfordringar hänförliga till detta uppdrag, och fakturerings- och kredittider är relativt långa. Inhemska kommersiella uppdrag 39 14 består främst av olika flygplatsuppdrag (flygmätning, hinderanalys, procedurkonstruktion mm) och diverse konsultstöd/ personaluthyrning. Intäktsnivån för dessa är oförändrad jämfört 2017. Under året erhöll LFV EU-bidrag (INEA Call 2014 och 2015) avseende finansiering av utvecklingsverksamhet inom främst RTS (fjärrstyrd flygtrafikledning), Borealissamarbetet och COOPANS. Bidrag för forskning och innovation erhålls också från Trafikverket för att utveckla och effektivisera flygtrafiktjänsten. Rörelsens kostnader Rörelsens kostnader uppgår till 2 911 mkr (2 868). En kostnadsökning främst beroende på pris- och löneökningar. Personalkostnaderna ökade med 58 mkr till 1 567 mkr (1 509), som till stor del beror på att fjolåret inkluderade betydande kostnadsminskningar av engångskaraktär avseende upplösning av tidigare reserverade omställningskostnader. Årets normala lönenivåökningar kompenseras till stor del av att personalvolymen har minskat med cirka 30 årsarbetare jämfört med föregående år. En faktor som påverkat även 2016 års kostnader är den diskonteringsränta som Statens Tjänstepensionsverk (SPV) årligen fastställer i november och som tillämpas vid nuvärdesberäkningen av intjänad pensionsrätt och affärsverkens pensionsskuld. SPV beslöt 2016 att sänka det räntegolv som beslutades i november 2015 från 0,0 procent till -0,3 procent. En sänkning med 0,3 procentenheter innebär en kostnadsökning för LFV på nära 350 mkr varav merparten redovisningsmässigt rubriceras som finansiell kostnad. Cirka 80 procent av merkostnaden finansieras via avgiftssystemet men där resterande cirka -70 mkr är direkt resultatpåverkande. Diverse externa kostnader uppgår till 1 195 mkr (1 155). Kostnadsökningen härrör till sin helhet från ökade kostnader för verksamheten som bedrivs genom NUAC, vilka till största del möts av motsvarande intäktsökning. I övrigt är kostnaderna oförändrade jämfört föregående år och avser i huvudsak kostnader för drift, underhåll och LFV ÅRSREDOVISNING 2016 39