ÅRSREDOVISNING 2016 1
KORT OM ÅRET Sänkta avgifter för flygbolagen Sver
ige sänkte den första januari 2016 avgiften mot flygbolagen med 4,9 procent. Det är tredje året i rad som avgiften sänks. De effektiviseringar som LFV har gjort under de senaste åren har bidragit starkt till att avgifterna har kunnat sänkas. Pris för innovationer LFV mottog två priser för det innovativa arbetet med att utveckla fjärrstyrd flygtrafiktjänst, Remote Tower Services, RTS, på den globala branschmässan World ATM Congress i Madrid i mars 2016. LFV och Swedavia tecknar avsiktsförklaring om fjärrstyrt I mars tecknade LFV och Swedavia en avsiktsförklaring om möjligheterna för fjärrstyrd flygtrafikledning vid fem flygplatser. Parterna ska gemensamt utreda förutsättningarna för att etablera RTS på flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö. Kontrollcentralen i Sundsvall uppgraderas och byggs ut I juni tecknade LFV och Saab ett avtal om att uppgradera systemet i LFVs kontrollcentral i Sundsvall med ny funktionalitet för flygtrafikledning av två flygplatser parallellt. Investeringen är ett led i LFVs strategiska arbete för att säkerställa konkurrenskraftiga och flexibla erbjudanden. Kontrollcentralen har också byggts ut för att kunna hantera fjärrstyrd flygtrafikledning vid flera flygplatser. Raka flygvägar i norra Europa Den 23 juni etablerades raka flygvägar, Free Route Airspace, mellan det dansk-svenska luftrummet och Finland, Estland och Lettland. Raka flygvägar ger ekonomiska fördelar för flygbolagen samtidigt som det innebär en mindre miljöpåverkan. LFV och SAAB gör gemensam satsning på fjärrstyrt Den 29 juni tillkännagav LFV och SAAB bildandet av det gemensamma bolaget SAAB Digital Air Traffic Solutions. Det nya bolaget, där LFV äger 41 procent och SAAB 59 procent, erbjuder digitala helhetslösningar inom fjärrstyrd trafikledning. Bolaget stärker Sveriges möjligheter att leda, utveckla och driva digitaliseringen inom fjärrstyrd flygtrafikledning och är ett viktigt led i LFVs satsning på innovation och utveckling. Luftrumsstrategi för Rwanda I konkurrens med elva internationella konsultbolag vann LFV uppdraget att ta fram en Civil Aviation Master Plan, en luftrumsstrategi för Rwanda. Ny radarteknik togs i bruk I oktober driftsattes LFVs första WAManläggning, Wide Area Multilateration. WAM är en övervakningssensor som bestämmer flygplanets position genom triangulering. Tekniken har en högre noggrannhet än traditionell radar. Kontrakt för flygmätning LFV har fått fortsatt förtroende att leverera flygmätning på Swedavias flygplatser. Kontraktet löper över fyra år. På den internationella marknaden har LFV tecknat ett femårigt kontrakt för flygmätning på Avinors flygplatser i Norge. Ny primärradar för bättre kontroll och säkerhet Under de senaste åren har det rapporteras om flygning utan transponder över framför allt södra Östersjön. För att ge LFVs flygledare bättre kontroll över Östersjöns luftrum har LFV beslutat att investera i en ny primärradar som kommer att placeras i södra Sverige. Hög punktlighet LFVs leveransförmåga är fortsatt hög och stabil. Punktligheten var över 99 procent. Den 19 maj hade LFV systemproblem vilket innebar stora störningar i trafiken. LFV vidtog åtgärder tillsammans med leverantören för att minimera och förebygga effekterna av störningar i leveransen. 6 LFV ÅRSREDOVISNING 2016