ÅRSREDOVISNING 2016 1
VINJETT sätt samtidigt som uppföljning av planeri
ng och produktion förbättras. KODIC är ett exempel på ett projekt som bevisat värdet av och tagit fram de grundläggande förutsättningarna för ett effektivt utnyttjande av personal för att bemanna ett antal flygplatser och därmed optimering av resursplanering. FJÄRRSTYRT OCH DIGITALISERING Det finns ett mycket stort intresse för Remote Tower Services runt om i världen bland såväl flygplatser, flygtrafikledningsaktörer och teknikleverantörer. LFV var först i världen med ett operativt godkännande av flygtrafikledning på distans. Samarbeten och strategiska partners LFV samarbetar med Linköpings universitet och under 2016 bedrevs ett tiotal projekt tillsammans med seniora forskare och doktorander. Trafikverket och Horizon 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation, är de stora finansiärerna av LFVs forskning. Vinnova stödjer och finansierar olika forskningsprojekt i det svenska luftrummet och LFV har ett samarbete med Vinnova. LFV driver också flera viktiga samarbetsprojekt tillsammans med bland andra SAAB, Eurocontrol och Innaxis. SESAR-programmet LFV är aktivt i SESAR, Single European Sky ATM Research, det stora europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning. Inom ramen för SESAR har flera projekt genomfört valideringar och tester som bekräftar att innovationerna går att bygga vidare på för att utveckla nya koncept och lösningar inom flygtrafikledningen. En stor del av den forskning som genomförts går vidare till implementering inom ramen för SESAR Deployment Manager, som styr sekvens och tidsplan för hur Europa ska implementera de nya lösningarna för flygtrafikledning. Forskningsområden som bedöms viktiga men vars lösningar inte är tillräckligt mogna för implementering, drivs vidare inom ramen för SESAR 2020-programmet. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 Den 21 april 2015 landade det första flygplanet i världen på Örnsköldsviks Airport som flygleddes från LFVs kontrollcentral i Sundsvall. Branschen är i stor förändring och digitalisering, nya arbetsformer och innovationer kommer att vara avgörande för att klara förväntningar på ökad effektivitet och kostnadssänkningar. I slutet av november startade Sundsvall Timrå Airport en successiv övergång till RTS och från och med första kvartalet med RTS 2017 kommer all flygtrafik där att vara fjärrstyrd. Nästa flygplats på tur är Linköping City Airport som planeras till andra kvartalet 2017. LFV har också fått flera priser och utmärkelser för arbetet med flygtrafikledning och en stor mängd besökare har under året varit i Sundsvall för att på plats få del av utveckling, digitalisering och nya arbetsformer. LFV har också världens första flygledare som är godkänd för digital flygtrafikledning på distans. Under 2016 tecknade Swedavia och LFV en avsiktsförklaring för att utreda förutsättningarna för flygtrafikledning på distans vid Swedaviaflygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö. I början av 2017 gav LFVs styrelse generaldirektören uppdraget att fortsätta arbetet med målet att teckna ett avtal under våren. Planen är att bygga ett Remote SAAB Digital Air Traffic Solutions är en viktig del i LFVs strategiska verksamhetsutveckling och affär. Tower Center i anslutning till LFVs kontrollcentral på Arlanda vilket skulle innebära flera samordningseffekter med befintlig verksamhet men också en närmare placering till Swedavias centrala ledningsfunktion. Första flygplatsen planeras att sättas i drift 2018/2019. LFV och SAAB har sedan tidigare ett långtgående samarbete för utveckling av fjärrstyrd flygtrafikledning. Det är bland annat SAABs tekniska plattform som används vid LFVs kontrollcentral i Sundsvall. För att fortsatt kunna driva och utveckla flygtrafikledningstjänsten har SAAB och LFV bildat ett gemensamt bolag, SAAB Digital Air Traffic Solutions AB. Bolaget är en viktig del i LFVs strategiska utveckling av verksamheten och den kommersiella affären. Bolagets uppdrag är att marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning. 21